ღjangan bersedih...ღ

✿be my important persons...✿

.::♥ SYURGA CINTA ♥::.

"♥"Allahumma ar Zuknaa Hubbak, Wa hubba Man Yuhibbuk, Wa Hubba ‘Amalin Solihin Yukorribuna ila Hubbik." Ya Allah, aku mohon cintaMu, dan cinta orang orang yang menyintaiMu, dan cinta orang yang beramal soleh mendekatkan aku kepada cintaMu. Jodoh dari Allah… masuk meminang dan langsung bernikah,cinta berputik selepasnya,maka itulah SYURGA CINTA "

ღkalamku...ღ

Bukan semua yang menggembirakan hati kita baik untuk kita. Kadang-kadang yang menggembirakan itu tersembunyi derita. Dan bukan semua yang memualkan hati kita tidak baik untuk kita. Kadang-kadang di situlah letaknya bahagia.

(◠‿◠) (◕‿◕ ''')

Top 10 Members

Monday, August 10, 2009

apa fungsi tudung? jg aurat atau fesyen?



بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

..الحمدلله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين،
وعلى اله وصحبه أجمعين

kabare?waras??waras..alhamdulillah...hari ni,di pagi yang mulia ni..misshpa nak bincang dan kongsi pendapat dengan antum semua pasal tudung?..ok...sapa sokong kalau ana cakap sekarang tudung lebih kepada fesyen dan bukan untuk tutup aurat??

ok..tak salah nak berfesyen.ana yang berpurdah ni pun kadang2 berfesyen juga.tp dalam masa yang sama,aurat tetap ana jaga.insyaallah.ermm... dalam nak berfesyen,kita selitkan kan sekali etika nak tutup aurat yang tepat.supaya orang tak nampak menutup aurat ni satu perkara yang menyusahkan..islam itu agama yang mudah dan indah..atau lebih tepat sekali kita katakan islam itu syumuliah <- ni istilah arab...kalau istilah jawa->comprehensiveness...hehe..tapi kan,sekarang ana tengok ramai muslimah bertudung tapi tak menepati syarat tutup aurat.contohnya!...ramai muslimah sekarang hanya betol2 tutup tang kepala saja.tapi tudung tersebut atas paras dada je.dan ada yang bertudung,tapi nampak cuping telinga,nampak leher..nampak rambut ala2 mak datin..hehe..dan macam-macam lagi.ditambah pula sekarang ana tangok macam dah musim orang pakai selendang..tak salah pun nak pakai.tapi kainnya nipis,jarang dan pendek..sebab ramai yang pakai kain jenis ni,dia akan membelit2 kan kat kepala sampai kain tudung ni jadi singkat.maka,bahagian dada tak dapat ditutup dengan sempurna.hanya ditutup dengan baju.kalau baju tu besar dan labuh,boleh tahan lagi..tapi kalau baju tu jenis melakat kat badan....sendiri pikir la yer?

erm..ana kadang-kadang tertarik dengan kata-kata ni...buat pe pakai tudung,orang pakai tudung pun banyak buat maksiat..orang pakai tudung ni nak tunjuk baik je..orang pakai tudung macam tu,macam ni...macam-macam ada....kenapa nak ambik contoh yang tak baik tu?kita kena pakai kerana tutup aurat itu wajib.bukan suruh tengok kesalahan orang kain untuk menjadikan alasan tak nak bertudung....kat sini,ana just boleh bagi pendapat,

SETIAP MANUSIA,BERTUDUNG ATAU TIDAK,BERPURDAH ATAU TIDAK,SELAGI DIA BERNAMA MANUSIA,MAKA DIA TAK KAN LARI DARI KESALAHAN WALAUPUN AYAH DIA ATAU MAK DIA ATAU SAPA-SAPA SAJA DALAM KELUARGA DIA TU SEORANG YANG WARAK..SEBAB IMAN TAK DIWARISI...
AURAT TETAP AURAT,WAJIB TUTUP..


maka ini lah tanggungjawab kita..menasihati antara satu sama lain.nama pun manusia..kadang2 ingat,kadang2 lupa..tapi,nak nasihat pun biar la kena cara..biar yang mendengar boleh terima,yang memberi nasihat pun senang hati..

bagi yang mula nak bertudung,terniat nak bertudung,terus kan..just be yourself..dah tau banyak contoh tak baik,kita jadi yang terbaik.ok?

bagi yang berpurdah,baru nak berpurdah,terniat nak berpurdah teruskan.kena sabar..sebab bila kita dah berpurdah ni,orang sentiasa perhatikan kita..makin bertambah orang yang sayang dan sentiasa nak ambik tahu tentang kita...kena ikhlas..kena pekak kan telinga jika orang berkata tentang kita..jika itu satu teguran,ambik dengan niat untuk buat satu perubahan..andai kata itu satu tentangan,hadapi ia sebagai satu ujian.jangan takut,allah nampak kita,allah sayang kita..orang fitnah kita,itu rezeki..sebab doa orang yang kena fitnah allah dengar dan inysaALLAH makbul..

ok..bagi yang wanita-wanita,adik-adik,kakak-kakak,gadis-gadis,isteri-isteri....jaga lah aurat..sebab perintah tutup aurat ni datangnya dari sapa??dari pencipta kita..ALLAH SWT...kenapa allah suruh kita , WANITA tutup aurat?? sebab wanita ni indah..kalau tak jaga boleh timbul fitnah..apa kata kita bantu saudara lelaki kita untuk jaga pandangan..kita semua yang bergelar wanita ni cantik.subahanallah sangat cantik.kalau kita jaga aurat..superb cantik!!..tanam dalam hati kita..

"kecantikan ku,perhiasan ku,rahsia ku hanya untuk suami ku,tatapan suamiku,pujian pun dari suamiku"...

kalau suami tengok,dan dia puji kita cantik..banyak pahala tau!!!..kalau boyfren kita yang kata,dapat dosa ooooo!!!

firman allah dalam surah an-nur ayat 31:-
"katankanlah kepada wanita yg beriman:
'........dan hendaklah mereka menutupkan kain tudung kedadanya,dan janganlah menampakkan perhiasannya kecuali kpd suami,ayah,ayah mertua,putera2 mereka,putera2 suami mereka,atau saudara2 lelaki,atau putera2 saudara lelaki atau putera2 saudara perempuan,atau wanita2 islam,budak2 yang mereka miliki atau pelayan2 lelaki yg tidak mempunyai keinginan terhadap wanita atau anak2 yang belum mengerti tentang aurat wanita......'

untuk lelaki,khas nya yang dah bergelar suami..tolong lah jaga aurat isteri..kalau biar,dayus tau!!nak bergelar sejati atau dayus?tanya pada diri,setakat mana sayang kamu pada isteri?apa perasaan kamu wahai para suami jika lelaki lain memuji kecantikan isterimu?bangga kah kamu?ana tau...mesti la rasa bangga kan?sebab dapat memiliki isteri cantik..tapi tahu kah kamu,semua tu mendatang kan dosa pada kamu sebab membiarkan aurat isteri kamu terdedah?erm..jaga lah pakaian isteri.sebagai ketua keluarga,sebagai yang membayar mahar ,yang memberi nafkah...pikirlah kuasa yang ada ditangan mu...baru lah betul "kita berjumpa di pintu syurga"..hehehe



"seindah-indah hiasan adalah wanita solehah,yang akan membahagiakan syurga didalam rumah tangga...."



1 pendapat:

muhammad khairul ikhwan (MKI) on August 10, 2009 at 11:27 AM said...

bgus2..jge aurat tu yong..klu kome pkai purdah lg bgus tau..bru nmpk betapi tinggi nya nilai sorg wanita tu..x cye?ha,try le pkai purdah..:)jge aurat pun da ckup sbnanye..Islam kn syumul..lengkap,sempurna n Indah..

Post a Comment

THANKS FOR YOUR COMMENT
:-)
MAY ALLAH BLESS US
DO COME AGAIN!

 

✿ MiSs♥WaFa ✿ Copyright © 2009 Designed by Ipietoon Blogger Template In collaboration with fifa
Cake Illustration Copyrighted to Clarice