ღjangan bersedih...ღ

✿be my important persons...✿

.::♥ SYURGA CINTA ♥::.

"♥"Allahumma ar Zuknaa Hubbak, Wa hubba Man Yuhibbuk, Wa Hubba ‘Amalin Solihin Yukorribuna ila Hubbik." Ya Allah, aku mohon cintaMu, dan cinta orang orang yang menyintaiMu, dan cinta orang yang beramal soleh mendekatkan aku kepada cintaMu. Jodoh dari Allah… masuk meminang dan langsung bernikah,cinta berputik selepasnya,maka itulah SYURGA CINTA "

ღkalamku...ღ

Bukan semua yang menggembirakan hati kita baik untuk kita. Kadang-kadang yang menggembirakan itu tersembunyi derita. Dan bukan semua yang memualkan hati kita tidak baik untuk kita. Kadang-kadang di situlah letaknya bahagia.

(◠‿◠) (◕‿◕ ''')

Top 10 Members

Thursday, March 25, 2010

✿ baik-baik sayang✿


بسم الله الر حمن الر حيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

salam 1 HPA, salam 1 malysia..hehehe..khabare?waras? alhamdulillah..
arini ana nak kupas sikit isu yang sekarang ni kerap kali kite dgr n kita baca di akhbar..cube teka isu apa??erm..isu buang anak la..

ok.tajuk ana arini pun "baik-baik sayang"..ni ana ambik tajuk lagu WALI BAND..memang best sgt untuk pasangan yang tengah hangat.hangus terbakar dek panas "API CINTA"..

OK..bila kita nak mendefinasikan cinta ni kepada satu maksud yang spesifik,memang lah susah..tp pada umum nya cinta ni satu perasan yang ada pada semua makhluk ALLAH.manusia,binatang,tumbuh2an..semua nya ada ALLAH bg anugerah cinta.cinta sememangnya fitrah pada kite semua..di beri rasa cinta ni agar manusia dapat mengembang biakakn nasab keturunannya dgn cara baik.kita sebagai manusia,yang ALLAH ciptakan dengan kelebihan berakal sepatutnya kite pergunakan akal sebaik2 nya.tapi manusia la ni seolah2 hanya ada otak tanpa akal.sama dengan binatang.

berani nya ana kata semua ni sebab segala bukti kita dah sedia lihat.orang sanggup dera anak,sepak macam bola.sampai mati budak tu..apa dosa budak2 tu?anak2 kecil ni umpama kain putih yg bersih suci.kita sebagai ibu bapa ni la yg bertanggungjawab mencorak anak2 ni.bukan merosakn anak2 yg dimana anak2 ni nanti sebagi wasilah generasi akan dtg nanti..

ok..berbalik pada kes buang2 anak merata2 ni..persoalan pertama ana nak ketengahkan..kenapa orang sanggup buang anak??

jawapannya, orang atau golongan yang sanggup buang anak/ bunuh anak adalah kerana golongan ni mudah melahirkan anak tersebut.mudahnya melahirkan anak itu hasil daripada apa?hasil dari seks yang mudah..mudah tanpa ikatan yang halal.perhubungan yang free..
org yg mengandung anak luar nikah ni,MEMANG MUDAH UNTUK BERSALIN. ITU LAH ANTARA SEBAB DIA SANGGUP BUANG ANAK TU.DIA TAK RASA SAKIT MELAHRKAN ANAK ITU..

bagi perempuan yang sah menjadi isteri kepada seseorang lelaki,mmg hakikatnya agak susah / sakit yang teramat masa melahirkan zuriatnya.nyawanya ibarat telur dihujung tanduk.maka,rasa sayang pada zuriat tu sgt tinggi.dengan penuh rasa syukur pada kurniaan ALLAH...so,kat sini kita dah blh paham dh kenapa org sanggup buang anak..dan tak kisah la kenapa orang yg lahir anak haram ni mudah nak beranak..kat dalam toilet pun jadi.

so,kepada adik2,kakak2,abangs2,..semua lah yg terlibat.kita sama2 menjaga satu sama lain.jangan terlalu gelojoh mengejar cara barat yang merosakan diri kite.orang barat pun belajar tentang budaya kita.tapi,dorg belajar kerana nak mencari kelemahan kita supaya dpt melingkupkan kite..tapi,kite bljar dr mereka n terus memperaktikkan tnpa memikirkan kesan yang buruk tu akan terkena kat diri kita sendiri.maka,kita fikir2kan sejenak.jika yang tengah bercinta,berkadar2.bila rasa dah nak terlebih dari kadar,maka segeralah kawen.if xmampu tu,cube kawal2 nafsu..islam dh ajar kita mcm ne nak kawal nafsu.antara nya dgn berpuasa..perbykan amal ibadat pada ALLAH.sibukan diri dengan PERKARA YANG SIHAT.insyaALLAH, jika kita mampu kawal,perkara negetive ni insyaALLAH dapat dibendung.jika tidak mampu banyak,sedikit pun xpe.asalkan ada berkurangn.
JANGAN SAMPAI NASI JADI BUBUR..SELAGI MAMPU MENGELAK,ELAKKAN..JANGAN MENYESAL DIKEMUADIAN HARI..PADA SEMUA,LAKI N PEREMPUAN,TAPI KHUSUSNYA PADA PEREMPUAN,,JIKA KITA SAYANG MACAM MANA PUN PADA LAKI TU,JANGAN SAMPAI TERGADIA MARUAH...SEKALI KITA BERI,SELAMANYA KITA RUGI..ALLAH SENTIASA PERHATI KITA...BERIKAN SELURUH RASA CINTA PADA ALLAH, INSYAALLAH,ALLAH AKAN BERI CINTA YANG TERBAIK PADA KITA..USAH GUSAR,USAH BIMBANG,JANJI2 ALLAH JANJI YANG TAK MUNGKIN DIMUNGKIRI..INSYAALLAH BERBAHAGIA KITA DISINI(DUNIA)
DAN DISANA(AKHIRAT) NANTI...sesungguhnya,ALLAH sentiasa bersama hamba2NYA...

ni ana nak tujukan sebuah lagu untuk semua..lagu baik2 sayang-wali band

"aku tak ingin kau menagis bersedih,sudahi air mata darimu,yang aku ingin arti hadir diri ku,kan menghapus duka mu sayang..kerna bagi ku kau kehormatan ku..dengarkan..dengarkan aku......
hanya satu pintaku...untukmu dan hidupmu..baik-baik sayang,ada aku untuk mu...
hanya satu pintaku disiang dan malammu,baik-baik sayang kerna aku ada untukmu..."

Continue reading...


Thursday, March 18, 2010

✿ pabila hilangnya rasa malu itu ✿


بسم الله الر حمن الر حيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ok..harini ana nak cerita cikit apa yang menarik yang berlaku..tadi,pukul 3 ptg tadi,ana dan kawan naik la bus untuk ke maydin yang dekat stesan bus pudu.masa dalam perjalanan tu,ada la sekumpulan budak lelaki dalam lingkungan umur 17-19 tahun..diorng ni sembang memang gempak habis..dengan gelak sekuat ati nye macam bus tu dia yang punya la...tu tak la kisah sgt, tapi yang kisah nya bila diorng cakap tak tapis.maksud tak tapis kat sini ni iaah ada unsur yang x sepatut dia sebut.tetiba je dia mencarut..dah la sebut mak dia punya "privet part"..macam ne la kalau dia sebut benda tu depan2 mak dia..agak2nya apa la dia dapat..maybe 5 jari hinggap kat muka dia..tak pun kena tonyoh cili api kat mulut dia..

ok..balik pada kisah budak tu kan,bila kita pikir balik,tergamak betul dia sebut perkataan tu tanpa segan dan silunya di khalayak ramai..yang si budak A ni kata kat si budak B "P***MAK KO"..yang si budak B ni jawab, " asal P***MAK aku lak..P***MAK mak ko la"....tengok la budak2 zaman sekarang..betapa daring nya berkata2...

dulu,masa ana kecik dulu la,ada jiran ana ni..dia gaduh2 dengan mak dia..pastu dia terlepas cakap kat mak dia.."mak gile"..pastu,mak dia trus pergi dapur,ambik cili api,dia sental cukup2 kat mulut anak dia..anak dia cakap gitu,tapi tindakn mak dia macam keras sikit.tapi atas tindakan mak dia mengajar anak tu,ada kesan tau.anak dia tak penah sebut gile ke,bodoh ke kat sapa2 pun.sebab dia ingat apa mak dia buat..pastu,mak dia cakap kat anak dia,

"dosa tau adik cakap mak mcm tu..mak lahir kan adik.sanggup adik cakap mak gila.ALLAH marah tau kalau adik buat mak sedih.mak syg adik..mak xnak ALLAH marah adik atas kelalaian mak menjaga adik.walaupun perkataan gile tu tak mencederakan mak,tapi mak nak adik tau,jika mak x ajar adik sekarang,nanti adik akan lebih biasa cakap benda2 yang lebih dahsyat kat orang lain nanti"...


macam sebelum ni ,kalau x silap ana,ana ada cerita kot,yang ada budak tu cakap kawan dia babi.pastu kwn dia angin la kan kwn dia kata gitu.tp,nak sejuk kan ati si kwn yg tgh marah tu,dia ckp.."ala,babi tu kan nama binatang"...hehehe..wlupun boleh tahanjugak la nak tergelak..tapi,secara nyata nya pekara ni perlu la di ambil serius..SEBAB KATA2 MELAMBANGKAN DIRI INDIVIDU YANG BERKATA2...tapi kalau budak2 yang cakap merepek2 macam tu..org salah kan sapa???semestinya IBU BAPA MEREKA dipersalahkan..betul x??mesti org akan kata,"ni mesti mak bapak tak ajar"...ini normal..

kadang2 org salah kan mak bapak dulu sebab mungkin kadang2 bila si ibu atau bapa marah kat anak2 tu,mungkin akan terkeluar sikit perkataan tak elok..so,anak2 pun ikut.tak pun kadang2 emosi terlampau bila tengok cerita2 kat tv,pastu terkeluar kata2 x elok didengari,pastu anak dengar..anak pun praktis sebut sebab dia pikir "kalau mak ayah aku sebut,apa salah nya aku sebut".pastu bila dia bersama kawan2 dia mula la menyebut benda tak elok tu pada kawan2 dia..pastu,secara tak langsungnya,perkara ni tersebar luas...

apa2 pun..cube kita pikirkan sejenak cara2 yang terbaik untuk mgatasi perkara macam ni..walaupun perkara ni kemungkinan agak sukar untuk di lesapkan..tapi mungkin boleh kita kurangkan..InsyaALLAH..tapi benda ni bukan budak2 je kurang ajar dalam bertutur kata,tapi orang dewasa yang berotak pun kadang2 acam hilang akal bila berkata2..KURANG FIKIR,KURANG ZIKIR..renung2 kan..selamat
beramal..


" Benar... kadang-kadang untuk menyeru kepada kebaikan agak sukar kerana sesetengah orang akan lebih nampak kepada keburukan. Namun begitu, kita boleh terus berusaha dan istiqamah dalam berdakwah. Berdakwah tidak semestinya melalui lisan, tetapi boleh juga melalui perbuatan. kadang-kadang apa yang kita buat lebih memberi kesan berbanding dengan apa yang kita cakapkan"
Continue reading...


Tuesday, March 02, 2010

pertandingan kubur








erm..cantik betul kubur2 kat ats ni..tapi cantik nya untuk apa ya??x ke rasa membazir?tak rasa kelakar ke?nak tergelak pun ada,rasa sedih pun ada..macam2 rasa ada...erm..perhiasan kubur yg terlampau macam ni adalah haram ye.

.Hakikat yang tak dapat ditolak, pusara ni semua memang sangat cantik. Malah teramat-amat cantik. Tentu ada antara korang yang terniat nak ada kubur macam ni bila dah 'KO' nanti. Tapi mengapa kubur-kubur sebegini dikatakan haram? Baca artikel di bawah.

Larangan dari Rasulullah shallallaahu alaihi wasallam:
Dari Jabir radhiyallahu anhu, dia berkata,Rasulullah shallallaahu alaihi wa sallam telah melarang kuburan dikapur (di simen), dijadikan tempat duduk, dan juga didirikan bangunan diatasnya.
(Hadith Riwayat Imam Muslim)
Dan membawa bunga-bungaan / jambak-jambak bunga dan seumpamanya bersama jenazah adalah diharamkan yang telah menular dikalangan orang-orang Islam kerana mengikuti adat-adat orang kafir dan Melayu kuno dalam upacara-upacara jenazah mereka. Juga kerana perbuatan tersebut boleh mensia-siakan harta tanpa faedah dan memberi makna bermegah-megah dan berbangga..
Manakala hukumnya adalah haram jika kubur dibina menggunakan marmar (marble) dan seumpamanya, kerana amat berlawanan dengan ajaran Rasulullah shallallaahu alaihi wa sallam, juga kerana terdapat pembaziran harta yang ditegah syarak serta terdapat sifat bermegah dan menunjuk yang amat dimurkai Allah subhanahuwata?ala.
Ali bin Abi Talib radhiyallahu anhu berkata kepada Abi Hayyaj Al-Asadi.
wALLAHua'lam..

Continue reading...


 

✿ MiSs♥WaFa ✿ Copyright © 2009 Designed by Ipietoon Blogger Template In collaboration with fifa
Cake Illustration Copyrighted to Clarice