ღjangan bersedih...ღ

✿be my important persons...✿

.::♥ SYURGA CINTA ♥::.

"♥"Allahumma ar Zuknaa Hubbak, Wa hubba Man Yuhibbuk, Wa Hubba ‘Amalin Solihin Yukorribuna ila Hubbik." Ya Allah, aku mohon cintaMu, dan cinta orang orang yang menyintaiMu, dan cinta orang yang beramal soleh mendekatkan aku kepada cintaMu. Jodoh dari Allah… masuk meminang dan langsung bernikah,cinta berputik selepasnya,maka itulah SYURGA CINTA "

ღkalamku...ღ

Bukan semua yang menggembirakan hati kita baik untuk kita. Kadang-kadang yang menggembirakan itu tersembunyi derita. Dan bukan semua yang memualkan hati kita tidak baik untuk kita. Kadang-kadang di situlah letaknya bahagia.

(◠‿◠) (◕‿◕ ''')

Top 10 Members

Friday, December 31, 2010

✿assalamualaikum wbt...✿


بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

erm..apa maksud assalamualaikum tu yer?
dalam bahasa tercinta kita,bahasa melayu membawa maksud = SELAMAT SEJAHTERA KE ATAS KAMU ..
dalam bahasa inggeris nya pula = PEACE BE UPON YOU.
dan dalam bahasa arab nya pula apa?sapa tahu?hehe.tak pa..saya bagitahu ek.dalam bahasa arabnya =
السلام عليكم
dalam bahasa lain,saya tak tahu apa translation nye ye.hehe.harap maaf.




saya nak kongsikan satu cerita dengan pembaca semua.antara saya dan anak saudara saya..
pada suatu hari.....

puteri : halati(maksudnya makcik->saya la),kalau orang cina ke india ke orang putih ke cakap assalamualaikum kat kite,dosakan kalau kita jawab??

saya: kenapa dosa lak?sapa yang cakap dosa tu?cepatnya menghukum.

puteri: erm..ada ustazah kat sekolah puteri la.dia kata,kalau orang bukan islam cakap assalamualaikum tak boleh jawab.nanti dapat dosa.betul ke halati??

saya: hermm..dosa tu xde la.betul ke ustazah kamu kata kalau orang bukan islam cakap assalamualaikum?atau dia sebut perkataan lain tapi kamu dengar assalamualaikum?

puteri: betul! jap,kakak ada tulis apa ustazah tu suruh jawab kalau orang bukan islam yang bagi salam..

2minit selepas itu....
puteri: haa!ni dia.ustazah kata kalau nak jawab jugak boleh.tapi kena sebut ni "assamu alaikum"...

saya: kamu tau ke apa maksud assamu alikum ni?kenapa kalau orang bukan islam ni cakap assalamualaikum,kite nak jawab assamu alaik pulak?

puteri: ntah.dah ustazah ajar gitu..

ok..apa yang saya nak huraikan disini ialah,yang pertama sekali maksud assamu laikum ni maut atau celaka.kenapa kalau orang bukan islam itu dah bagi ucapan yang elok,kita nak jawab macam tu pulakan??

cuba kita lihat sambil mengkaji apa yang telah Allah swt firmankan dalam surah an-nisa' ayat 86

و إذا حيّيتم بتحيّة فحيّوا بأ حسن منها أو ردّوها انّ الّله كان على كلّ شىء حسيبا

"dan apabila kamu diberikan penghormatan dengan sesuatu ucapan hormat,maka balaslah penghormatan itu dengan ucapanyang lebih baik daripadanya, atau balaslah ia (dengan cara yang sama). sesungguhnya Allah sentiasa menghitung tiap-tiap sesuatu.

maka,tak kira la sapa pun,selagi mereka memberi ucapan yang baik,kita balaslah dengan cara yang baik juga...

saya juga ada pernah terbaca dalm buku tulisan Dr. Mohd Asri Zainal Abidin 'Mengemudi Bahtera perubahan minda" pada muka surat 64-65.

"kata imam ibn al-qayyim.."para ulama berbeza pendapat tentang menjawab salam mereka.Majoriti ulama berpendapat wajib menjawab.Inilah pendapat yang benar. kata segolongan ulama tidak wajib menjawab."

"kata ibn al-qayyim lagi,": telah sabit dalam hadis,Nabi saw lalu dalam satu majlis yang bercampur antara Muslim,Musyrikin penyembah berhala dan Yahudi,lalu Baginda memberi salam untuk mereka semua".(Ibn Qayyim al-Jauziyyah, Zad al-Ma'ad,2/425-426, Beirut: Muassasah ar-Risalah 1990)

"Dalam riwayat yang lain dalam al-adab al-mufrad juga di bawahbab iza kataba az-zimmi fasallama, yuradd' alaihi(bab apabila kafir zimmi menulis surat dengan memberi salam,maka dijawab salamnya). Dalam bab ini dimuatkan kisah yang sahih dimana Abu Musa asy-Asy'ari menulis surat kepada seorang paderi lalu memberi salam dalam surat itu.maka dia ditanya:" Adakah engkau memberi salam kepadanya,sedangkan dia kafir?"jawab abu musa:"dia telah menulis surat kepadaku dengan memberi salam,maka aku menjawabnya."

riwayat-riwayat yang seperti ini sepatutnya dibaca oleh para ustaz,ustazah atau sesiapa yang ingin membincangkan tajuk ini sebelum menghukum sesuatu pandangan sebagai menyeleweng.
Malangnya di negara ini,sesetengah golongan agama tidak menjadikan fakta sebagai teras perbincangan, sebaliknya sentimen guru tradisionalnya dijadikan ukuran kebenaran.

Adapun hadis-hadis yang menyuruh dijawab wa'alaika (ke atas kamu) terhadap salam Yahudi ialah disebabkan orang Yahudi pada zaman Nabi saw apabila memberi salam menyebut as-samu alaikum yang bermaksud :"maut atau kemusnahan ke atas kamu."Mereka cume mengelirukan pendengaran orang islam.justeru itulah nabi saw menyuruh dijawab dengan ungkapan wa alaikum sahaja. perkara ini jelas disebut dalam hadis Baginda:


انّ اليهود إذا سلموا عليكم يقول السام عليكم فقل عليك
"sesungguhnya Yahudi apabila memberi salam kepada kamu,sebenarnya dia menyebut : as-samu' alaika(maut atau musnah).Maka kamu jawablah wa'alaika(ke atas kamu)..
(riwayat al- bukhari dan imam muslim)."

maka jika keadaan berbeza, dmana jika ada bukan muslim memberi salam dengan cara yang betul serta tujuan yang baik pula iaitu untuk mengucapkan kesejahteraan kepada kita maka hadis di atas tiada kaitan lagi.Apakah wajar untuk kita sebagai penganut agama yang membawa kesejahteraan dan rahmah menolak ucapan baik orang lain dengan cara yang tidak sepatutnya?Sudah pasti tidak wajar sedemikian....

sekian..wassalammm..





Continue reading...


Thursday, December 23, 2010

ღwanita anggun penyeri alam...ღ



بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


ok.insyaallah,dari post ni dan post2 yang seterusnya,saya nak berkongsikan dengan semua pembaca tentang kisah para isteri junjungan besar kita,Nabi Muhammad saw...seperti yang kita tahu,nabi muhammad ada 13 orang isteri..kenapa 13?kenapa bukan 4? sedangkan umatnye dibolehkan beristeri 4 orang sahaja?kenapa yer?

kerana,perlu dijelaskan kepada siapapun, bahwa kedudukan orang nabi di tengah umatnya tidak sama. Kedudukannya jauh lebih tinggi, bahkan dari darjat para malaikat sekalipun. Bukankah sampai pada titik tertentu dari langit yang tujuh itu, malaikat Jibril pun harus berhenti dan tidak bisa meneruskan perjalanan mi'raj? Sementara nabi Muhammad SAW sendiri saja yang boleh meneruskan perjalanan. Ini menunjukkan bahwa darjat beliau SAW lebih tinggi dari malaikat Jibril `alaihissalam.

Demikian juga dengan masalah dosa. Kalau manusia umumnya boleh mendapat dosa dan mendapat pahala, para nabi justru sudah dijamin suci dari semua dosa (ma'sum). ertinya, seandainya , para nabi itu mengerjakan hal-hal yang diharamkan, sudah pasti Allah tidak akan menjatuhkan dosa kepada mereka. Sebab tugas mereka hanya menyampaikan syariat saja, baik dengan lisan mahupun dengan perlakuan. Namun kerana para nabi itu dijadikan qudwah (contoh) hidup, maka mereka pun beriltizam (berpegang teguh) pada syariat yang mereka sampaikan.

Pengecualian Syariat Buat Pribadi Rasulullah SAW
Dalam implementasinya, memang secara jujur harus diakui adanya sedikit detail syariah yang berbeza antara Rasulullah SAW dengan umatnya. Namun pengecualian ini sama sekali tidak merosakan misi utamanya sebagai pembawa risalah dan juga qudwah. Sebab di balik hal itu, pasti ada hikmah ilahiyah yang tersembunyi.
Misalnya, bila umat Islam tidak diwajibkan melakukan solat malam, maka Rasulllah SAW justru diwajibkan untuk melakukannya.

Sesungguhnya Tuhanmu mengetahui bahwasanya kamu berdiri (sembahyang) kurang dari dua pertiga malam, atau seperdua malam atau sepertiganya dan (demikian pula) segolongan dari orang-orang yang bersama kamu. Dan Allah menetapkan ukuran malam dan siang. Allah mengetahui bahwa kamu sekali-kali tidak dapat menentukan batas-batas waktu-waktu itu, maka Dia memberi keringanan kepadamu, kerana itu bacalah apa yang mudah (bagimu) dari Al-Qur'an. Dia mengetahui bahwa akan ada di antara kamu orang-orang yang sakit dan orang-orang yang berjalan di muka bumi mencari sebagian kurnia Allah; dan orang-orang yang lain lagi yang berjihad di jalan Allah, maka bacalah apa yang mudah (bagimu) dari Al-Qur'an dan dirikanlah sembahyang, tunaikanlah zakat dan berikanlah pinjaman kepada Allah pinjaman yang baik. Dan kebaikan apa saja yang kamu perbuat untuk dirimu niscaya kamu memperoleh (balasan) nya di sisi Allah sebagai balasan yang paling baik dan yang paling besar pahalanya. Dan mohonlah ampunan kepada Allah; sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. (QS. Al-Muzzammil: 20)

Bila umat Islam diharamkan berpuasa dengan cara wishal (bersambung hingga malam), maka Rasulullah SAW justru diperbolehkan bahkan diperintahkan.

Dari Ibnu Umar ra berkata bahwa : Rasulullah SAW berpuasa wishal di bulan Ramadhan. Lalu orang-orang ikut melakukannya. Namun beliau SAW melarangnya. Orang-orang bertanya, "Mengapa Anda melakukannya?" Beliau menjawab, "(Dalam hal ini) aku tidak seperti kalian. Sebab aku diberi makan dan diberi minum."

Bila isteri-isteri umat Islam tidak diwajibkan bertabir dengan laki-laki ajnabi, khusus buat para isteri Rasulllah SAW telah ditetapkan kewajiban bertabir. Sehingga wajah mereka tidak boleh dilihat oleh laki-laki, sebagaimana mereka pun tidak boleh melihat wajah laki-laki lain. Hal itu berlaku buat para isteri nabi SAW. Kejadian itu bisa kita lihat tatkala Abdullah bin Ummi Maktuh yang buta masuk ke rumah nabi SAW, sedang saat itu beliau sedang bersama dua isterinya. Rasulullah SAW lalu memerintahkan mereka berhijab (berlindung di balik tabir), meski Abdullah bin Ummi Maktum orang yang buta matanya. Namun Rasulullah SAW menjelaskan bahwa kedua isterinya bukan orang yang buta.

Kerana itulah Allah SWT berfirman di dalam Al-Quran:
Apabila kamu meminta sesuatu kepada mereka (para isteri nabi), maka mintalah dari belakang tabir. Cara yang demikian itu lebih suci bagi hatimu dan hati mereka. Dan tidak boleh kamu menyakiti Rasulullah dan tidak mengawini isteri-isterinya selama-lamanya sesudah ia wafat. Sesungguhnya perbuatan itu adalah amat besar di sisi Allah. (QS. Al-Ahzab: 53)

Bila wanita yang telah ditinggal mati oleh suaminya selesai dari 'iddah mereka boleh dinikahi oleh orang lain, maka para janda Rasulullah SAW justru haram dinikahi selamanya oleh siapapun. Bahkan kepada mereka disandangkan gelar ummahatul mukminin yang artinya adalah ibu orang-orang mukmin. Haramnya menikahi janda Rasulullah SAW sama dengan haramnya menikahi ibu sendiri.

Dan masih ada beberapa lagi kekhususan Rasulullah SAW. Salah satunya adalah kebolehan beliau untuk tidak menceraikan isteri yang jumlahnya sudah lebih dari 4 orang. Sedangkan umat Islam lainnya, disuruh untuk menceraikan isteri bila melebihi 4 orang.

Sebagaimana kita ketahui di masa lalu dan bukan hanya terjadi pada bangsa Arab saja, para laki-laki memiliki banyak isteri, hingga ada yang mencapai ratusan orang. Barangkali hal itu terasa aneh untuk masa sekarang. Tapi percayalah bahwa gaya hidup manusia di masa lalu memang demikian. Dan bukan hanya tradisi bangsa Arab saja, melainkan semua bangsa.

Sejarah Eropa, Cina, India, Afrika, Arab dan nyaris semuanya, memang terbiasa memiliki isteri banyak hingga puluhan.
Lalu datanglah syariat Islam yang dengan bijaksana memberikan batasan hingga maksimum 4 orang saja. Kalau terlanjur sudah punya isteri lebih dari empat, harus diceraikan suka atau tidak suka. Kalau kita melihat dari sudut pandang para isteri, justru kita seharusnya merasa kasihan, kerana harus diceraikan.

Kerana itulah khusus bagi Rasulullah SAW, Allah SWT tidak memerintahkannya untuk menceraikan para isterinya. Tidak ada pembatasan maksimum hanya 4 orang saja. Justru pengecualian itu merupakan bentuk kasih sayang Nabi SAW kepada mereka, bukan sebaliknya seperti yang dituduhkan oleh para orintalis yang hatinya hitam itu. Mereka selama ini menuduh Rasulullah SAW sebagai orang yang haus perempuan, nauzu bilahi min zalik.

Semoga Allah menghancurkan tipu daya para orintalis terlaknat, merusak semua sumber dana dan media propaganda sesat mereka, serta meruntuhkan kesombongan mereka. Amien Ya Rabbal 'alamin.

Wallahu a'lam bishshawab wassalamu alaikum warahmatullahi wabarakatuh.

*Ahmad Sarwat, Lc. /eramuslim
sumber: www.swaramuslim.com

p/s: jika ada kesalahan sila beri teguran atau ada penambahan sila nyatakan..

akan bersambung dengan kisah isteri pertama rasulullah saw...kisah wanita hebat,
Sayidatina Khadijah binti Khuwailid

Continue reading...


Tuesday, December 07, 2010

ღsetiap permulaan pasti ada akhirnya....ღ



بسم الله الر حمن الر حيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته



ya Allah,
mereka ini sahabatku..
mesra kami penawar duka..
rindu kami menambah cinta..
rajuk kamu membuah ceria.


ya Allah,
silaturahim kami ukhuwah fillah..
bermusuh kami nauzubillah..
berpisah mati, insyaAllah..
pengubat hati doa rabitah.

ya Allah,
rahmati kami meniti usia,
terpisah kami di alam nyata..
temukan semula di Taman Syurga..
Amin ya Allah..

maka bermula la sebuah kisah..pada tanggal 25 may 2008,tarikh dimana terdaftarnya diriku sebagai salah seorang pelajar di sebuah kolej yang dikenali sebagai KOLEJ ISLAM ANTARABANGSA/ INTERNATIONAL ISLAMIC COLLEGE(IIC).
DIPLOMA PENGAJIAN SAINS ISLAM DAN KONTEMPORARI(DIC) telah menjadi krusus pilihan ku di iic.kini,cukup 7 semester telah berjaya ku lalui.sudah tiba masanye untukku mengundur diri dari IIC.terlalu banyak kenangan manis dan tidak kurang juga yang pahitnya telah pun terpahat di hati sanubari.setiap pertemuan itu sudah pasti ada perpisahannya.hanya yang tinggal sebuah kenangan yang terukir didalamnya..apa yang lebih menyentuh hati,ruangan minda adalah kenangan bersama para sahabat,para pensyarah...segalanya terlalu bermakna..
kepada pensyarah2,jutaan terima kasih ku rakamkan untuk kalian semua.kerana kesabaran,kegigihan dalam mencurahkan ilmu kepada anak muridmu.moga allah yang mamp membalas jasa baik kalian.
kepada sahabat2 seperjuanganu,terima kasih juga ku ucapkan kerana sudi menjadi sahabatku,segala susah senang kita lalui bersama.setiap masa kita bersama akan sentiasa ku rindu selalu.

untuk sahabatku:

RISALIZAH BT MANAF

lisa,terima kasih ku ucapkan ats sgala pertolonganmu dikala susah senangku,kau pasti ada disisi untuk menjadi penghibur.gurauanmu sentiasa mengembirakan hati.ketulusanmu sentiasa menenagkan hati.dalam keriuhanmu,kau dikalangan yang berjaya.semoga langkah perjuanganmu tiada penghujungnya ,begitu juga ukhwah yang kita bina,moga tiada akhirnya.




NURAIN YUSUF


AIN,disaatku lemah,kebuntuan.kau la pemangkin semangat.ketegasanmu menjadi contoh pada para muslimah.kecerianmu memukau.senda gurau antara kita sentiasa diingatan ku..sepanjang persahabatan kita,pasti ada kekurang dariku..maafkanku seikhlas hatimu.





HAZRIN A-WANIS

ANIS,seindah nama dan seindah rupa..kau lah sahabat pertamaku di iic.tak kan ku lupakan saat pertama ukhwah kita terbina.hingga kini dan selamabya kau tetap sahabatku.semoga terus maju jaya dalam setiap usaha mu..dari jauh ku titipkan doa dan semangat untuk mu.






FAZRINA MD HAKIB


INA,senyumanmu melembutkan hati.kesetiaanmu merawat luka.kau teman terbaikku.semoga kau terus tabah menghadapi hari-hari yang mendatang dan keceriaan sentiasa kekal dalam dirimu.jangan lemah dengan apa yang melemahkan.jangan jatuh pada yang menyakitkan..
kegembiraan dan keindahan yang selayaknya untukmu..




RAZIA ANSAR

RAZIA,kau antara sahabat yang banyak menyedarkan ku,mengenalkanku erti dunia...segala nasihatmu menjadi panduanku yang tak kan ku sia kan.gelak tawa mu,akan sentiasa menjadi musik dikala sepiku.segala kata-kata hikmahmu akan ku manfaatkan.kau umpama mawar yang mekar indah.semoga menjadi isteri yang solehah,dan ibu mithali..dan semoga dirimu menjadi contoh pada para muslimah.




NURUL AMIRA BT ABDUL SAMAD

AMIRA,perkenalan singkat kita menghasilkan ukhwah yang erat.
kau umpama sebuah diari hidupku.kau telalu mengerti tentangku.walaupun pertemuan kita terlalu singkat,tapi ku yakin persahabatan kita pasti kan terus berkekalan.





ramai lagi ingin ku ungkapkan disini.tapi cukup la sekadar disini.kerana semua sahabatku amat berharga...dan sudah menjadi lumrah,perpisahan itu amat menyakitkan.tapi,kita masih punya kenangan yang tak akan pernah hilang.sepanjang kita bersahabat,adakalanya memedihkan.tapi tanpa kita sedar dan kita sangka,pabila perpisahan datang menyapa,segala yang pahit itu kini menjadi indah.seindah persahabatan kita semua.harapanku,semoga ukhwah kita tak terhenti disini.bergerak seiring dengan perjuangan dakwah kita.tidak akan ada yang tercicir..
ku abadikan kisah ringkas kita dalam blog ku yang tercinta ini agak tibe saat satu ketika nanti ada di antara kita mula melupakan,dan blog ini la akan membantu memperingatkan...

akhir kata dariku,maafkan andai diriku pernah melukakan hati2 kamu semua.yang pasti,kasih sayangku, doa dan semangatku sentiasa ada untuk kamu semua..

yang ikhlas dariku...

SITI IBTIHAL WAFA.
DIC081030
2008-2010




















Continue reading...


Friday, November 19, 2010

ღmaafkanlah aku....ღ


بسم الله الر حمن الر حيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


kadang-kadang tanpa kita sedar,kita dah melukakan hati sesorang.dan lebih specific nya,selalunya orang yang mudah terasa dengan kita adalah orang yang paling dakat dengan kita,orang yang paling kita sayang...sebab orang-orang yang kita sayang ni la yang selalunya mudah kita sakiti tanpa kita sengajakan..ye lah..kita hanya manusia biasa,tak kan boleh lari dari melakukan kesilapan..kalau kita buat salah pada Allah,kita boleh lagi bertaubat,tapi kalau buat salah sesama manusia ni,kalau dia tak maafkan,susah juga..saya ada terjumpa satu artikel di blog tHe KaKaRocT .jom kita baca dulu ye..

Salah seorang sahabat Rasulullah pernah berkata, “Pada suatu hari, seorang lelaki datang berjumpa Nabi Muhammad dan berkata, “Berilah saya satu nasihat.” Nabi Muhammad menjawab, “Jangan marah.” Lelaki itu mengulangi permintaannya beberapa kali. Nabi Muhammad tetap menjawab, “Jangan marah.”

Manusia itu tidak terlalu sempurnya, kadang kala ada masanya terlanjur, dan kadang kalanya emosi menguasai fikiran. Namun perlu diingat, sesungguhNya Allah itu Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani. Tiada sebab untuk kita tidak memaafkan seseorang walau setinggi mana pun kesalahan terletak dipundaknya. Antara sebab perlu memaafkan seseorang ialah:
  1. Hati yang terguris memerlukan ubat – Dengan meminta maaf ia dapat menyembuhkan hati yang luka. Bagi seseorang yang telah mengakui kesalahannya, terimalah kemaafan darinya kerana bukan mudah seseorang apatah lagi bagi seorang lelaki menzahirkan kemaafannya kepada sahabat rapatnya. Dan oleh itu, barulah hatimu memperoleh ketenangan dengan memaafkan seseorang itu.
  2. Menaikkan semangat seseorang – Kadang-kadang lidah terlanjur bicara, hati khilaf menduga, dalam bergurau ada terkata, dalam bicara terkasar bahasa, dalam tindakan terguris rasa, dalam hidup tidak lepas dosa dan dalam janji mungkir terpaksa. Perkara yang remeh diperbesar besarkan, namun ketahuilah rahmat Allah itu lebih luas dari kemurkaanNya. Maafkan seseorang itu sifatnya sangat mulia dan sangat terpuji, dan ia akan menaikkan semangat seseorang yang dikasihi.
  3. Maafkanlah jika masih sayang – Bukan semua orang didunia yang berani mengakui kesalahan yang mereka buat dan seandainya ada bukanlah mudah bagi mereka untuk minta maaf membetulkan kesilapan. Seandainya kita berada ditempat dia, bagaimanakah perasaan kita? Pernahkah kita terfikir? jadi maafkanlah mereka seandainya anda masih ada segelumit rasa kasih sayang pada teman dan sahabat anda. Dia pun manusia yang sering melakukan dosa, namun janganlah sekali-kali kita menghukumnya atas dosa yang mereka buat, sebaiknya kita serah pada Allah, yang Maha Adil.
Ingatlah dengan memaafkan seseorang hati akan menjadi lebih tenang dan disayangi Allah. Buat temanku, Maafkanlah aku dengan seikhlasnya. SeMoGa ukhwah YaNG TeRJaLiN aKaN MeNJaDi iKaTaN YaNG BeRKeKaLaN DaN MeWaNGi SePaNJaNG MaSa SeHaRuM HeMBuSaN KaSTuRi MeMeNuHi RuaNG KeHiDuPaN KiTa, iNSYaLlah.. Ampun maaf dipinta.
tHe KaKaRocT ....



artikel hasil tulisannya amat menyentuh hati saya dan sedikit sebanyak dapat menyedarkan saya bertapa pentingnya kata-kata maaf.sebab saya rasa kan saya mungkin dah banyak melakukan kesilapan sesama manusia disekeliling,teman-teman rapat khususnya..
bila kita sedar,sahabat yang paling dekat dengan kita adalah kematian,dan saya jugak tak kan mungkin boleh lari dari kematian,dengan rasa rendah diri saya ingin mohon maaf kepada semua pembaca blog saya dan semua yang mengenali diri saya...usah biar kehilangan menggantikan lafaz yang tersimpan...

Continue reading...


Sunday, November 14, 2010

ღkenapa lelaki patut suka pada aku?....ღ



بسم الله الر حمن الر حيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


wah..hebatnye title posting kali ni..hehe.ni tajuk artikel dalam sebuah buku bertajuk "i love you too-penulisnya BADRUL HISHAM SHARI"..so,sy amat tertarik dengan artikel ini dan sy dengan berasa berbesar hati untuk berkongsi dengan semua pengunjung blog sy ni.harap sudi luangkan masa untuk membaca.ok?

"PERIGI cari timba.....Wah,hebatnya perumpamaan ini.tapi apa bendanya perigi tu?menurut kamus dewan, perigi ialah tanah yang dikorek untuk mendapatkan sumber air bersih yang digunakan pada zaman datuk nenek kita dahulu.Jadi perigi itu sifatnya tidak bergerak walau dengan apa cara sekalipun.

Ditarik,ditolak,diumpil...ia tetap tidak akan bergerak..sesiapa yang nak perigi tu,datanglah bawa timba.nak suruh perigi tu datang, minta maaflah.

jadi,inilah perumpamaan yang popular digunakan oleh masyarakat kita untuk menggambarkan usaha-usaha pihak perempuan membuka mulut untuk mencari jodohnya sendiri,usaha ini memang tidak akan menjadi dan memang akan gagal seratus peratus.

kenapa?Sebab kita sendiri yang menggagalkannya! Kenapa pula kita nak samakan usaha murni mereka itu dengan perigi?

oleh sebab peribahasa 'perigi cari timba' ini sudah menjadi stigma sosial berdekad-dekad lamanya dalam institusi masyarakat kita, memanglah susah ia hendak dipulihkan.Apa pun cuba-cubalah kita belajar lari dari tradisi ini..

maka,apa yang patut diuat ialah pihak lelaki perlu lebih peka dengan setiap 'sign' atau 'signal' yang datang daripada pihak perempuan yang sifatnya 'indirect', berlapik, berselindung dan macam-macam 'ber' lagi.

tapi kalau tak paham bahasa 'sign/ isyarat (atau saja-saja buat tak faham), maka berlalulah 'sign' itu dibawa angin. Bagi orang macam ini, saya hendak ingatkan, "TOLONG JANGAN MAINKAN PERASAAN PEREMPUAN". kalau ada 'sign-sign" macam tu, berilah reaksi atau berterus teranglah. Sebaik-baiknya gunakan perantaraan orang ketiga.Sekurang-kurangnya dia tidak perlu tertunggu-tunggu dan kalau gagal pun,dia boleh cuba yang lain.

satu hal yang paling penting untuk adik-adik perempuan kita yang berhasrat untuk memperaktikkan perumpamaan "perigi cari timba" ini ialah dia kena 'letakkan dirinya dalam kasut' sang teruna idaman tu.Maknanya, dia kena cari sebab kenapa teruna itu patut berkenan pada dia. Sesuaikah dia? Cantikkah dia? Agamanya macam mana? Ini semua adalah persoalan yang sering di ambil kira oleh si teruna sebelum dia buat keputusan. Selama ini asyik pihak perempuan saja yang ada kuasa autoriti untuk buat keputusan sama ada mahu menerima atau menolak lamaran si teruna.Haa, sekarang giliran lelaki pulak buat keputusan.

nasihat saya pada adik-adik perempuan semua, usah takut atau bimbang.kalau pun adik-adik tidak cukup cantik atau kerja tidak seberapa, ada satu perkara yang adik-adik boleh baiki dan inilah yang sering diberi perhatian utama oleh keluarga lelaki iaitu agama.Agama ialah aset paling penting untuk kesejahteraan rumah tangga.Oleh itu, tingkatkanlah kualiti agama untuk memulakan langkah. Selamat mencuba!!"

ok.tamat.ini lah hasil penulisan yang hebat dari BADRUL HISHAM SHARI.ada banyak lagi artikel2 motivasi yang menarik,sapa nak,boleh la beli buku ni yer.tajuk buku ni 'i love you too'.
artikel ni amat menarik.semoga apa yang baik dari artikel ni kita manfaatkan bersama...




Continue reading...


Thursday, November 11, 2010

kalau tengah haid boleh baca quran tak?


DIBOLEHKAN MENYENTUH & MEMBACA AL-QURAN

Dibolehkan membaca, membawa dan memegang (menyentuh) al-Quran sama ada dalam keadaan berhadas kecil (tidak berwuduk), atau berhadas besar seperti haid, nifas bagi wanita dan disebabkan keluar air mani atau juga selepas bersetubuh bagi lelaki dan wanita. Tidak ada perbezaan dalam perkara ini antara lelaki dan wanita.Selain hujjah dan penjelasan yang lalu, maka antara hadis yang menjadi dalil (hujjah) membolehkan menyentuh, memegang, membawa atau membaca al-Quran dalam keadaan junub ialah:

عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ : خَرَجْنَا مَعَ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لاَ نَذْكُرُ اِلاَّ الْحَجَّ ، فَلَمَّا جِئْنَا سَرِفَ طَمِثْتُ ، فَدَخَلَ عَلَيَّ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَأَنَا أَبْكِيْ ، فَقَالَ : مَا يُبْكِيْكِ ؟ قُلْتُ : لَوَدِدْتُ وَاللهِ أَنِّيْ لَمْ أَحُجَّ الْعَامَ . قَالَ : لَعَلَّكِ نُفِسْتِ ؟ قُلْتُ : نَعَمْ . فَقَالَ : فَإِنَّ ذَلِكَ شَيْئٌ كَتَبَهُ اللهُ عَلَى بَنَاتِ آدَمَ ، فَافْعَلِيْ مَا
يَفْعَلُ الْحَاجُّ غَيْرَ أَنْ لاَ تَطُوْفِيْ بِالبَيْتِ حَتَّى تَطْهَرِيْ.

“Dari ‘Aisyah ia berkata; Kami keluar (mengerjakan fardu haji) bersama Nabi sallallahu ‘alaihi wa-sallam. Tidaklah ada yang kami fikirkan kecuali haji. Ketika kami tiba di Sarif aku kedatangan haid. Lalu Nabi sallallahu ‘alaihi wa-sallam masuk menemuiku dan aku sedang menangis. Maka baginda bertanya: Apakah yang menyebabkan engkau menangis? Aku menjawab: Aku inginkan demi Allah sekiranya aku tidak haji pada tahun ini. Baginda bertanya: Apakah engkau sedang bernifas (berhaid)? Aku menjawab: Ya!. Baginda bersabda: Sesungguhnya ia adalah sesuatu yang telah Allah tentukan untuk anak-anak perempuan Adam, oleh itu kerjakanlah setiap yang dikerjakan oleh orang yang sedang menunaikan haji selain tawaf di Bait (Ka’abah) sehinggalah engkau dalam keadaan suci”. (H/R Muslim 4/30)Dalam hadis ini, Nabi sallallahu ‘alaihi wa-sallam tidak melarang ‘Aisyah memasuki masjid atau membaca al-Quran, kecuali solat dan tawaf.

Nak faham lebih, baca: http://fiqh-sunnah.blogspot.com/search/label/Wanita
Continue reading...


Saturday, November 06, 2010

ღair tenang,janda baikk....ღ


بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

erm.terasa lama sungguh tak jengguk blog a.k.a diary kesayanganku ini.hehe.AIR TENANG, JANDA BAIK??kenapa cakap pasal janda pulak ni?hehe.jangan sensitipp ok kakak-kakak,abang-abang..hehe.acctually ni nama tempat tau.hehe.minggu lepas(29-31 oct),kolej islam antarabangsa(IIC) telah menganjurkan program IBADAH CAMP untuk para student yang dah nak final semester.program ni ada kredit hour.hehe..so,sapa yang tak pergi,tak boleh grad ok!..


seindah nama nya,tempat ni memang sangat tenang,tapi sayang,belum sempat berjumpa dengan janda baik.ahaks!!hehe.sepanjang 3 hari 2 malam disini, banyak aktiviti2 telah dijalankan.dan kesemua aktiviti ni banyak manfaatnya..

29-10-10

jam 7.30pg semua peserta kena berkumpul di IIC untuk sesi taklimat.dan sesi penyampaian kad nama.

name tag ni kena sangkut kat leher,kena pakai sepanjang program.tak pakai,kena potong 15 markah tau!

taklimat berlangsung sampai la jam 2.30 ptg selepas para student lelaki selesai bersolat jumaat...kami bertolak ke destinasi.perjalanan yang sepatutnya memakan masa sejam,tapi terlebih makan pulak,sehinggakan mengambil masa 2jam lebih untuk sampai disebabkan ada kemalangan yang berlaku di jalan raya.tak sure apa nama tempat tu.(sebab TERTIDO sepanjang perjalanan.huhu)
so,dalam jam 5ptg kami selamat sampai ke tempat yang ditetapkan,AIR TENANG,JANDA BAIK,PAHANG...turun je bas,subahanallah!!tempat dia damai sangat.terus sedut udara dulu..memang nyaman sangat2,sebab kawasan dia hijau je..kawasan kampung.dari tempat turun bas,kami dikehendaki untuk berjalan untuk ke bilik penginapan.sebab jalan nak masuk tu kecik.bas tak lepas..10 minit jugak la berjalan.dengan beg yang berat.hahaha.(macam nak pindah rumah je gayanya.ngeee).setiba je di air tenang resort,kami berkumpul dulu di dewan untuk bersolat asar,dan selapas bersolat,seperti yang tertera di dalam name tag tu,saya group 17.kami didudukan dalm kumpulan untuk acara ice breaking..dan group 17 ni bilik penginapan nya bernama bilik tulip.untuk spanjang 3 hari ni,kami kena sentiasa bergerak dalam kumpulan.

aktiviti pertama ialah team building activity dimana setiap kumpulan kena cipta logo,nama kumpulan dan moto.maka terhasil la seperti gambar comel dibawah ni.


hehe.cute tak..cute kan?aktiviti ini berakhir ketika azan magrib berkumandang.
selepas selesai solat magrib dan solat isya berjemaah,program diteruskan lagi dengan aktiviti takirah yang bertajuk Scientific significance of solat yang disampaikan oleh penceramah yang bernama Ust Razali,bekas pelajar qiraat di al-azhar mesir 1998-2001.dalam tazkirah ni banyak dterangkan tentang setiap pergerakan kita dalam solat dalam sudut sains.tazkirah berakhir pada jam 11mlm.overall,tazkirah ni amat menarik.penceramah yang bijak berinteraksi,dan byk informasi berguna dalam hujjah nya.

30-10-10
pada jam 4.30pagi,kami dikejutkan untuk berqiamulail.hehe.lepas berqiamulail,solat subuh berjemaah,dengar tazkirah subuh,kami diarahkan untuk ke padang untuk beriadah.so,banyak aktiviti nya,kena tai chi la,diri separuh duduk lah.macam2...setelah penat ber"warm up",kami kena main dua permainan.permainan yang pertama di panggil TWIN TOWER...dimana setiap ahli kumpulan kena pegang tangan erat2.setiap orang ada number masing2..bila number sesorg itu disebut,beliau kena mengangakat tangan tinggi2,tanpa melepaskan tangan kawan yang disebelahnya.so,orang yang dihujung barisan kena masuk ikut celah tangan yang orang tu angkat tadi,paham tak?hehe..

ni la game twin tower,orang yg duduk hujung kiri n kanan tu kena bergerak masuk ikut celah2 tangan orang yang numbernya disebut.kata la,abang yang baju kuning tu,dalam barisan tu,dia no.3,bila no dia disebut,dia kena angkat dua2 tgn dia tanpa melepaskan tgn kawan kiri kanan dia,so orang yang duk paling hujung tu,kena bergerak masuk ikut celahan tu.dapat bygkan x?hehe
dah settle main game ni.kami kena main bola pulak.tapi bola tu kami kena buat sendiri guna bahan2 disekeliling.kami kena buat 4 biji bola.bila bola dah siap,kami kena buat satu bulatan,dan mula baling bola pertam.cukup dia tawaf satu bulatan,kena baling bola kedua,n berterusan sampai bola keempat.tapi,sapa yang jatuh kan bola,automatik kalah.dan group kami kalah ketika nak masuk bola yang ketiga.hehehe



maka terhasil la bola yang dikehendaki.hehe.

aktiviti seterusnya social service: community service iaitu pergi kerumah anak yatim dan bergotong royong membersihkan kawasan rumah anak yatim,dan sekali lagi kami kena berjalan kaki selama 15minit.hehe..sejujurnya,sepanjang perjalanan amat memenatkan.yela,ka baru lepas riadah,main twin tower,pastu main bola..pastu kena jalan lagi.tapi,setibe je dikawasan rumah anak yatim ni,segala keletihan tu hilang keseluruhannya.sebab pe?jom tengok gambar2 kat bawah ni



perjalanan bermula!

dipertengahan jln,ni la antara pemandangan indah di air tenang,janda baik.


akhirnya,kami selamat tiba di rumah anak yatim "BADAN AMAL NUR ZAHARAH".

JOM MASUK DALAM!!!






amacam?cantik tak?gambar2 ni semua sepanjang aktiviti di rumah anak yatim.

and,this is my group yang sgt2 sporting!

selepas selesai segala misi di rumah anak yatim ni,kami pun pulang semula ke resort air tenang untuk lunch n solat zohor.selepas solat zohor,ada slot belajar cara penyembelihan yang disampaikan oleh Ust. Khairil Anwar..selepas slot,ada demo penyembelihan.5 ekor ayam telah disediakan untuk disembelih.



pastikan pegang ayam ni betul2.

pastu cari urat marih dia dulu..


ni ust hafiz,dia cakap,dah jumpa urat tu betol2,baru boleh sembelih.and pastikan pisau benar2 tajam untuk memudahkan proses myembelih.


ni ust khairul anwar tengah menunjukan urat marih ayam yang dah putus.


setelah selesai aktiviti penyembelihan,kami semua bersolat asar berjemaah.then,aktiviti seterusnya ialah EXPLORE RACE.aktiviti ni meninggalkan kesan yang amat mendalam dimana para student tak kan dapat lupakan..kenapa yer??sebab dalam aktiviti ni,di setiap check point ada kena buat somenthing,antaranya,kena MAKAN ROTI+ BELACAN+CENCALOK..<--- ni la yang paling melekat dalam ingatan sampai bila2...pastu kena makan telur kuning mentah...lagi?kena ambik duit syiling dalam tepung.kena gune mulut n lidah je.adoi..bila semua ni bercampur dalam mulut,rasa dah macam makan cucur bawang+cili je..ADOI!! sabar je la..pastu kena masuk dalam sungai yang ada air terjun yang deras..perghhhhh..sejuk sangat2.pastu apa lagi ek???haa!!! passing cili merah gune mulut kat kawan2.gune mulut..adoi..malu sehh.tapi cabaran harus diharungi.hehe.dan tidak dilupa kan,di mana ada satu check point ni,kami kena hafal serangkap ayat yang berbahsa THAILAND..saya tak ingat sangat la.tapi bunyi dia macam ni.sebut sama-sama ok??
"MONKDA,KHOP KHEN,KOP DE,KOK KA ,KOP CHA ,KOP SE,
TONG CHENG. TONG CHENG.

hehe.susah gak nak hafal.setangah jam juga la.adoi.tapi alhamdulillah,we did it!hehe.(sori,there is no picture,sebab aktiviti ni amat lasak n berbahaya untuk bwk handphone.)
pada malamnya pulak aktiviti malam kesenian islam.kami diberi tugasan untuk buat persembahan tentang KEINSAFAN...malam ni berakhir pada jam 12 tgh mlm..


31-10-10

finally,tibe lah hari terakhir.tak banyak aktiviti sepeerti semalam.hari ini hari untuk brsurai..keputusan untuk explore race,group saya naib johan.alhamdulillah.berkat kerjasama kami semua.hehe...banyak kenangan,ilmu yang saya dapat disini disamping dapat tambah kawan dikalangan kakak2 senior yang telah pun habis blaja di iic...dan menjadi lumrah kehidupan.di setiap permula pasti berakhir dengan perpisahan.....




ok.thats all from me...smoga terhibur dengan pengalamanku di ibadah camp di air tenang resort,janda baik pahang...jika ada salah dan silap,ampun dan maafku pinta...

wassalam.....
Continue reading...


Monday, October 18, 2010

ღaurat VS solat.....ღ


بسم الله الر حمن الر حيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
selamat membaca...



pada satu hari, fatimah dan para sahabatnya berjalan-jalan di sebuah kompleks membeli belah di kuala lumpur.sedang mereka leka berjalan,ternampak ada sepasang kekasih sedang bermanja-manjaan di khalayak ramai.wanita itu berpakaian yang amat menjolok mata.
fatimah dan para sahabatnya hanya mampu melihat dan beristigfar banyak-banyak dalam hati.yang pasti,jauh di lubuk hati mereka yang paling dalam terasa geram dan menyampah melihat aksi pasangan tersebut.

dalam menahan perasan amarah yang teramat dalam hati,seorang dari kawan fatimah ni tersedar yang jam sudah tepat pukul 1.45pm.maka,dia mengajak fatimah dan sahabat lain ke surau untuk melaksanakan tugas dan temu janji tetap mereka terhadap YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG.
fatimah dan para sahabatnya masing-masing mengunakan telekung sendiri,tapi ada juga di kalangan mereka terus menunaikan solat tanpa megenakan telekung.kerana pakai mereka sudah lengkap menutupi aurat.
setelah mereka selesai bersolat, tetiba ada seorang wanita membuat bising di tempat yang tersimpan banyak longgokan kain telekung.rupa-rupanya wanita tu adalah wanita yang mereka nampak tadi,yang tengah bermesra-mesraan dengan laki di khalayak umum tadi...sedang wanita itu membebel-bebel dengan kuat,ada seorang makcik datang dekat dengannya..sambil berkata..

makcik: kenapa bising2 ni nak?orang lain tengah solat,suaramu yang kuat ni akan menganggu orang lain yang sedang bersolat.

wanita:tak ada apa la makcik.. eeee..kotor gile telekung2 ni.macam ne saya nak solat ni?

makcik: ala,pakai saja lah apa yang ada tu.

wanita: ehh..makcik biar betul??kotor la telekung ni.koyak-koyak lak tu.kite ni solat nak menghadap ALLAH tau makcik.kena la kemas dan bersih.tak kan nak comot-comot dan tak tutup aurat.

makcik:nak,kamu rasa aurat kamu benar-benar terjaga ke?

wanita: nak solat kena la jaga makcik.tuhan tengok kita tau.

makcik:ye nak..bijak sekali kamu berkata.tapi makcik nak tanya kamu ni.ALLAH hanya melihat kamu pada waktu kamu bersolatkah???bukankah ALLAH itu maha MELIHAT?walaupun kamu di luar solat,tidak wajibkah kamu menutup aurat??tidakkah kamu rasa ALLAH sentiasa memerhatikan kamu walaupun bukan ketika kamu sedang bersolat??

wanita: ......(sambil menarik2 baju untuk menutup lurah dada dan lurah dibelakangnya.)

makcik:nak,kita sebagai wanita ni ada batas-batasnya..bukan pada waktu solat je kita kena jaga aurat.kena tutup kaki dan sebagainya..diluar pun begitu juga..ALLAH juga dah berfirman didalam surah an-nur ayat 31 yang bermaksud

"
Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan; dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya."

wanita:(sambil menitiskan air mata keinsafan)..terima kasih makcik.sebelum ni saya tak pernah ambik kisah pun tentang aurat.maksud aurat tu sendiri pun saya tak jelas.saya cuma rasakan solat itu penting..dan ketika nak solat wajib bertelekung..

makcik: tak apa nak..kamu muhasabah diri kamu ya..ALLAH MAHA PENGAMPUN.bertaubatlah selagi pintu taubat itu masih terbuka..dimana-mana pun kita berada,pastikan aurat kita terjaga.solat saja tidak cukup jika perintah allah yang lain kita tinggalkan.menutup aurat ni juga tuntutan agama.ia tidak membebankan.malah menjadi benteng keselamatan kita,insyaallah..

wanita:baiklah makcik,segala nasihat makcik akan saya ingat dan patuhi.terima kasih makcik.

makcik:sama-sama nak..

fatimah dan para sahabat pun tersenyum lega melihat keadaan tu.dan bersama-sama mereka mendoakan semoga wanita tersebut dan wanita lain semoga lebih alert dalam penjagaan aurat.

jika solat dan aurat terjaga dengan sempurna,insyallah selamat sejahtera di dunia dan akhirat.
yang auratnya terjaga itu lebih menarik,indah dan cantik jika dibandingkan dengan aurat yang terdedah dan dapat dilihat oleh semua orang..cantik diluaran,tapi tiada serinya...orang yang mendedahkan aurat dikhalayak umum umpama makanan yang terdedah di atas meja,dihurung lalat..orang hanya mampu melihat dengan perasaan menjengkelkan,untuk di miliki,amat mustahil.kalau dimakan,sudah pasti perut menderita sakit...maka,dibuang,itulah nasib makanan yang terdedah tu tadi..




:puteh_6:


sekadar gambar hiasan



Continue reading...


Tuesday, October 05, 2010

ღbenarkah kahwin awal adalah penghalang untuk pelajar? ...ღ


بسم الله الر حمن الر حيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أما أن يقال : الزواج المبكر يشغل عن التحصيل العلمي وعن الدراسة ؛ فليس هذا بمسلم ، بل الصحيح العكس ، لأنه ما دام أن الزواج تحصل به المزايا


التي ذكرناها ومنها السكون والطمأنينة ، وراحة الضمير وقرة العين فهذا مما يساعد الطالب على التحصيل ، لأنه... إذا ارتاح ضميره وصفا فكره من القلق فهذا يساعده على التحصيل ، أما عدم الزواج فإنه في الحقيقة هو الذي يحول بينه وبين ما يريد من التحصيل العلمي ، لأن مشوش الفكر مضطرب الضمير لا يتمكن من التحصيل العلمي ، لكن إذا تزوج وهدأ باله وارتاحت نفسه وحصل على بيت يأوي إليه وزوجة تؤنسه وتساعده ، فإن ذلك مما يساعده على التحصيل ، فالزواج المبكر إذا يسر الله وصار هذا الزواج مناسبًا ، فإن هذا مما يسهل على الطالب السير في التحصيل العلمي ، لا كما تصور أنه يعوقه .




Maksudnya:

"Adapun jika dikatakan: Perkahwinan awal akan menyibukkan (pelajar) daripada menghasilkan ilmu dan belajar; (pernyataan) ini TIDAK boleh diterima bahkan yang sebetulnya adalah SEBALIKNYA, kerana selama mana perkahwinan itu akan me...mberikan kelebihan-kelebihan yang kami sebutkan di antaranya ketenangan dan ketenteraman, kestabilan jiwa dan pencerahan mata, maka ini antara perkara yang dapat membantu pelajar untuk mendapat ilmu kerana jika jiwanya stabil, fikirannya bersih daripada kerunsingan maka ini membantunya mendapat ilmu, adapun jika tidak berkahwin maka inilah sebenarnya menghalang dia dengan apa yang dia kehendaki daripada mendapat ilmu kerana dia berada dalam keadaan fikiran yang terganggu, jiwa tidak stabil, tidak berupaya untuk menuntut ilmu, tetapi jika dia berkahwin dan tenang fikirannya, stabil jiwanya, mendapat rumah yang boleh dia berlindung dalamnya,dan mempunyai isteri yang melunakkannya dan membantunya maka ini membantunya memperoleh ilmu, maka perkahwinan awal jika dimudahkan Allah dan menjadi perkahwinan yang sesuai maka ini antara perkara yang memudahkan seorang pelajar menuju ke arah memperoleh ilmu bukan seperti mana yang digambarkan bahawa perkahwinan menghalangnya".

Ulasan oleh:-Syeikh Soleh bin Fauzan al-Fauzan -hafizahullah-, Anggota Lajnah Tetap Utk Kajian Ilmiah dan Fatwa Arab Saudi.
(sumber info- facebook hakim)

JOM KITA BACA SATU CERPEN YANG MENARIK HATI NI OK?BACA LAH,SEMOGA DAPAT MEMBUKA MINDA KITA BERSAMA.
(sumber cerpen- facebook sufiyan ayob)

InsyaAllah ..boleh buat panduan..

Majlis akad nikah itu baru sahaja selesai. Saya dan beberapa orang sahabat masih menikmati minuman ringan yang disediakan oleh pihak tuan rumah.
Tiba-tiba seorang lelaki tua yang memang saya kenali menarik tangan saya dan bertanya, "Kenapa orang sekarang kahwin lambat sangat?"
Saya lantas bertanya, "Tuk dulu kahwin cepat?"
"Umur 15 tahun, nenek kau dah dapat anak seorang..."
Terbayang anak perempuan saya yang menuntut di tingkatan 5 sekarang. Sukar nak membayangkan betapalah di usia itu dia sudah mempunyai
anak. "Bahagia Tuk?"
"Tak bahagia apa... anak Tuk 12 orang!"
Terhibur saya berbual dengannya, semuanya diukur dengan angka.
"Saya berkahwin pada umur 21 tahun. Waktu tu masih menuntut lagi, orang heboh saya tak sabar," adu saya tanpa dipinta. Sengaja mengundang reaksi.
"Tak sabar? Pelik, kalau zaman Tuk, tu kira terlajak dah tu!"
"Betulkah saya tak sabar, Tuk? " tanya saya semacam mengusik.
"Eh, taklah. Kalau nak buat baik, eloklah cepat. Selamat dari
maksiat. Kalau betul tak sabar, Tuk ni lagilah tak sabar... umur 17
tahun dah kahwin, heh, heh, heh..."
"Setuju tak Tuk kalau dikatakan soal kahwin ni bukan soal cepat
lambat, tapi soal dah bersedia atau tidak?"
"Setuju. Tapi kena hurailah maksud persediaan tu..." tajam Tuk
membalas. "Kalau ikut pandangan Tuk, apa agak-agaknya persediaan tu?" "Soal ni tak boleh agak-agak... Mesti tepat."
Terkedu saya dibuatnya. Tuk ni bukan sebarang orang.
"Maksud bersedia bukan sahaja dari segi umur... Asal akil baligh dah
boleh kahwin. Bukan sahaja diukur oleh badan yang sihat, pendapatan
yang cukup, tapi yang penting kematangan diri... Ertinya, seseorang
yang nak kahwin mesti dah mula dapat berfikir dengan baik, dah boleh
sedikit sebanyak kawal perasaan, dan jiwa tu sikit-sikit dah agak tenang." Saya menung panjang. Tertikam di sudut hati petanyaan, sudahkah saya matang sewaktu mula berkahwin dahulu?

"Jangan menung... Tuk cuma kata, dah sedikit sebanyak matang. Tak payah
tunggu matang betul... nanti tak kahwin pula!" usik Tuk seperti dapat membaca fikiran saya. Walau tanpa ijazah, Tuk sebenarnya sedang menjelaskan asas kebahagiaan rumah tangga yang kadang kala tidak dapat ditimba di mana-mana menara gading.
"Macam mana nak matang?" tanya saya perlahan. Malu rasanya untuk diajukan soalan sedemikian di usia 40-an ini. Terasa terlambat!
"Tentulah dengan ilmu. Dulu Tuk dan kawan-kawan... umur sebelas tahun dah khatam Quran. Dah selesai belajar ilmu fardu ain. Rukun, sah, batal dan lain-lain ilmu asas dah OK. Bila sudah baligh buka kitab
Muhimmah, baik lelaki, baik perempuan. Dah diterangkan tanggung jawab suami, isteri dan asas-asas kerukunan rumah tangga."

"Itu sahaja? Ilmu lain?" soal saya pendek.
"Eh, perlu. Mesti ada ilmu untuk cari rezeki. Yang otak baik, jadilah
guru, pegawai kerajaan... ikut keadaan zaman tulah. Tuk ni tak nasib baik... kerja kampung sahaja, guna tulang empat kerat, buka tanah. Itulah dusun yang Tuk kutip hasilnya sampai sekarang ni..."
"Tapi sekarang Tuk dah senang. Dengarnya dah dua kali naik haji."
"Tak senang. Tapi mudah-mudahan... tenang. Tulah doa Tuk, biar hidup kita tenang."
"Agaknya sebab kurang matang nilah orang sekarang kahwin lambat?" cuit saya, kembali ke tajuk asal. "Ni agak Tuklah. Budak sekarang tak macam dulu. Mereka ni macam lambat matang. Kalau dulu umur 13 dah boleh pikul tugas. Dah
berdikari, dah boleh harap jaga emak bapak. Setakat jadi imam dan
baca berzanji tu lancar... tapi sekarang lain, umur dah 23 tahun pun
masih bergantung kepada emak bapak. Nak jadi imam? Jauh sekali."
Terbayang kekesalan di wajahnya. Dia menyambung, "Sekali tu Tuk
tengok betul-betul dengan mata kepala ni macam mana seorang bakal pengantin tersekat-sekat mengucap kalimah syahadah depan tuk kadhi. Bila tanya rukun sembahyang, geleng kepala. Yang dihafalnya rukun nikah saja..."
"Kalau macam tu macam mana?"
"Baik tak usah kahwin. Macam mana dia nak pimpin isteri dan anak-
anaknya nanti? Tu baru ilmu yang paling asas, belum lagi ilmu... apa orang kata... ... parenting skill.""Tuk pun tahu parenting skill?"
"Sekarang ni macam-macam sumber ilmu ada. Di radio, tv, ceramah, buku- buku... ah, macam-macam."
"Tapi Tuk, kalau tak kahwin pun susah juga... Nanti terjebak dengan maksiat," kilas saya.
"Tulah, ajaran Islam ni macam mata rantai. Lepas satu disambung satu. Bermula dengan yang paling utama, diikuti yang kedua, ketiga danseterusnya... Ilmu tauhid, fekah dan akhlak perlu diasak di awal usia.Diiring ilmu akademik. Jadi, bila dah nak kahwin nanti, ilmu tu semua dah ada. Persediaan agama ada, persediaan material ada."

"Macam mana kalau ada yang lambat-lambatkan kahwin kerana katanya belum bersedia, dari segi material dan agama?"

"Apapun biarlah berpada-pada. Kalau nak diikutkan ilmu agama... sampai mati pun tak akan habis dituntut. Cukuplah sekadar keperluan dulu dan
tambah lagi selepas kahwin. Begitu juga soal material, soal kerja,
profesion... Ni pun tak akan habis-habis. Ukurlah ikut keperluan dan
kemampuan diri. Jangan sampai terlanjut usia sudahlah. Jangan nanti ilmu ada, matang ada, duit ada, calon pulak tak ada..."
"Tuk lihat macam mana keadaan anak muda masa kini?" terluncur soalan yang berbau akademik tanpa saya sedari.
"Akibat tak ikut tertib dalam menghayati ajaran Islam, keadaan jadi
agak lintang-pukang sekarang. Yang berkat jadi mudarat. Tak
dikahwinkan, membuat maksiat. Bila dikahwinkan, tak bertanggungjawab."

"Antara dua keadaan ni... yang mana patut kita pilih?

"Perlukah kita buat pilihan? Pada Tuk... pilihlah keadaan yang tidak memaksa kita membuat pilihan!"







sekadar gambar hiasan..

p/s: setiap orang ada pandangan dan pendapat yang tersendiri.makanya,apa yang baik untuk agama,diri dan keluaga kita ambik lah..HANYA DIRI SENDIRI TAHU APA YANG TERBAIK UNTUK DIRINYA..TAK DE SIAPA YANG BERHAK MENENTUKAN HIDUP KITA KECUALI ALLAH.PENENTU YANG TERBAIK.


:puteh_2::w::a::f::a::pandacloud_31::pandacloud_14:
Continue reading...


Friday, October 01, 2010

ღterpegun seketika .....ღ


بسم الله الر حمن الر حيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

arini kita tak nak borak panjang.jom tengok gambar2 menarik di bawah ni ok..semoga terhibur.
:wink:

:puteh_16:

:puteh_13:


:puteh_26:seramnyeee

:puteh_30:


:puteh_12:hebatnyeeee

:puteh_6:cantiknyeee

:puteh_3:macam real jee.

:puteh_2:fuiyoooo


:puteh_20:speechlessss



:puteh_4:




:bofu_04: cantiknyee

:bofu_31:

:bofu_02:bestnyeee


:bofu_40:mountain dewww...


:bofu_37:arghhh.buaya daratan...

:bofu_18:mancing ats jln je..

hem.hebatkan?lukis guna kapur je..hebat kuasa ALLAH SWT atas kelebihan yang Dia bagi kat mamat yang pandai melukis ni.nama pelukis ni EDGAR MUELLER..ok lah.semoga terhibur yer.

ehhh.jappp..jappp

:bofu_11:hehe..ada lagi la..belum habis lagi!!


:mNo:wahhhhhhhh

:minimo_28:wonderfulllll


Great Crevase Edgar Mueller. Hard work: Together with up to five assistants, Mueller painted all day long from sunrise to sunset.
The picture appeared on the East Pier in Dun Laoghaire , Ireland , as part of the town's Festival of World Cultures.
by:Edgar Mueller Super Artist

"He spent five days, working 12 hours a day, to create the 250 square metre
image of the crevasse, which, viewed from the correct angle,
appears to be 3D. He then persuaded passers-by to complete the illusion
by pretending the gaping hole was real.
'I wanted to play with positives and negatives to encourage people to
think twice about everything they see,' he said.
'It was a very scary scene, but when people saw it they had great fun playing
on it and pretending to fall into the earth.
'I like to think that later, when they returned home,
they might reflect more on what a frightening scenario it was and say,
"Wow, that was actually pretty scary."

"Mueller, who has previously painted a giant waterfall in Canada , said he was inspired by the British 'Pavement Picasso' Julian Beever, whose dramatic but more gentle 3D street images have featured in the Daily Mail.
This guy is amazing no matter how you look at it!
"
:girl_6:huuuuu

ok.habis sudah.amacam?hehe.macam real kan?huhu.seram pun ada rasa bila tengok.
hehe.sampai disini aje dulu..wassalam..



:blueturtle: :w::a::f::a::penyu:
:crazypanda:
Continue reading...


 

✿ MiSs♥WaFa ✿ Copyright © 2009 Designed by Ipietoon Blogger Template In collaboration with fifa
Cake Illustration Copyrighted to Clarice