ღjangan bersedih...ღ

✿be my important persons...✿

.::♥ SYURGA CINTA ♥::.

"♥"Allahumma ar Zuknaa Hubbak, Wa hubba Man Yuhibbuk, Wa Hubba ‘Amalin Solihin Yukorribuna ila Hubbik." Ya Allah, aku mohon cintaMu, dan cinta orang orang yang menyintaiMu, dan cinta orang yang beramal soleh mendekatkan aku kepada cintaMu. Jodoh dari Allah… masuk meminang dan langsung bernikah,cinta berputik selepasnya,maka itulah SYURGA CINTA "

ღkalamku...ღ

Bukan semua yang menggembirakan hati kita baik untuk kita. Kadang-kadang yang menggembirakan itu tersembunyi derita. Dan bukan semua yang memualkan hati kita tidak baik untuk kita. Kadang-kadang di situlah letaknya bahagia.

(◠‿◠) (◕‿◕ ''')

Top 10 Members

Friday, December 31, 2010

✿assalamualaikum wbt...✿


بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

erm..apa maksud assalamualaikum tu yer?
dalam bahasa tercinta kita,bahasa melayu membawa maksud = SELAMAT SEJAHTERA KE ATAS KAMU ..
dalam bahasa inggeris nya pula = PEACE BE UPON YOU.
dan dalam bahasa arab nya pula apa?sapa tahu?hehe.tak pa..saya bagitahu ek.dalam bahasa arabnya =
السلام عليكم
dalam bahasa lain,saya tak tahu apa translation nye ye.hehe.harap maaf.




saya nak kongsikan satu cerita dengan pembaca semua.antara saya dan anak saudara saya..
pada suatu hari.....

puteri : halati(maksudnya makcik->saya la),kalau orang cina ke india ke orang putih ke cakap assalamualaikum kat kite,dosakan kalau kita jawab??

saya: kenapa dosa lak?sapa yang cakap dosa tu?cepatnya menghukum.

puteri: erm..ada ustazah kat sekolah puteri la.dia kata,kalau orang bukan islam cakap assalamualaikum tak boleh jawab.nanti dapat dosa.betul ke halati??

saya: hermm..dosa tu xde la.betul ke ustazah kamu kata kalau orang bukan islam cakap assalamualaikum?atau dia sebut perkataan lain tapi kamu dengar assalamualaikum?

puteri: betul! jap,kakak ada tulis apa ustazah tu suruh jawab kalau orang bukan islam yang bagi salam..

2minit selepas itu....
puteri: haa!ni dia.ustazah kata kalau nak jawab jugak boleh.tapi kena sebut ni "assamu alaikum"...

saya: kamu tau ke apa maksud assamu alikum ni?kenapa kalau orang bukan islam ni cakap assalamualaikum,kite nak jawab assamu alaik pulak?

puteri: ntah.dah ustazah ajar gitu..

ok..apa yang saya nak huraikan disini ialah,yang pertama sekali maksud assamu laikum ni maut atau celaka.kenapa kalau orang bukan islam itu dah bagi ucapan yang elok,kita nak jawab macam tu pulakan??

cuba kita lihat sambil mengkaji apa yang telah Allah swt firmankan dalam surah an-nisa' ayat 86

و إذا حيّيتم بتحيّة فحيّوا بأ حسن منها أو ردّوها انّ الّله كان على كلّ شىء حسيبا

"dan apabila kamu diberikan penghormatan dengan sesuatu ucapan hormat,maka balaslah penghormatan itu dengan ucapanyang lebih baik daripadanya, atau balaslah ia (dengan cara yang sama). sesungguhnya Allah sentiasa menghitung tiap-tiap sesuatu.

maka,tak kira la sapa pun,selagi mereka memberi ucapan yang baik,kita balaslah dengan cara yang baik juga...

saya juga ada pernah terbaca dalm buku tulisan Dr. Mohd Asri Zainal Abidin 'Mengemudi Bahtera perubahan minda" pada muka surat 64-65.

"kata imam ibn al-qayyim.."para ulama berbeza pendapat tentang menjawab salam mereka.Majoriti ulama berpendapat wajib menjawab.Inilah pendapat yang benar. kata segolongan ulama tidak wajib menjawab."

"kata ibn al-qayyim lagi,": telah sabit dalam hadis,Nabi saw lalu dalam satu majlis yang bercampur antara Muslim,Musyrikin penyembah berhala dan Yahudi,lalu Baginda memberi salam untuk mereka semua".(Ibn Qayyim al-Jauziyyah, Zad al-Ma'ad,2/425-426, Beirut: Muassasah ar-Risalah 1990)

"Dalam riwayat yang lain dalam al-adab al-mufrad juga di bawahbab iza kataba az-zimmi fasallama, yuradd' alaihi(bab apabila kafir zimmi menulis surat dengan memberi salam,maka dijawab salamnya). Dalam bab ini dimuatkan kisah yang sahih dimana Abu Musa asy-Asy'ari menulis surat kepada seorang paderi lalu memberi salam dalam surat itu.maka dia ditanya:" Adakah engkau memberi salam kepadanya,sedangkan dia kafir?"jawab abu musa:"dia telah menulis surat kepadaku dengan memberi salam,maka aku menjawabnya."

riwayat-riwayat yang seperti ini sepatutnya dibaca oleh para ustaz,ustazah atau sesiapa yang ingin membincangkan tajuk ini sebelum menghukum sesuatu pandangan sebagai menyeleweng.
Malangnya di negara ini,sesetengah golongan agama tidak menjadikan fakta sebagai teras perbincangan, sebaliknya sentimen guru tradisionalnya dijadikan ukuran kebenaran.

Adapun hadis-hadis yang menyuruh dijawab wa'alaika (ke atas kamu) terhadap salam Yahudi ialah disebabkan orang Yahudi pada zaman Nabi saw apabila memberi salam menyebut as-samu alaikum yang bermaksud :"maut atau kemusnahan ke atas kamu."Mereka cume mengelirukan pendengaran orang islam.justeru itulah nabi saw menyuruh dijawab dengan ungkapan wa alaikum sahaja. perkara ini jelas disebut dalam hadis Baginda:


انّ اليهود إذا سلموا عليكم يقول السام عليكم فقل عليك
"sesungguhnya Yahudi apabila memberi salam kepada kamu,sebenarnya dia menyebut : as-samu' alaika(maut atau musnah).Maka kamu jawablah wa'alaika(ke atas kamu)..
(riwayat al- bukhari dan imam muslim)."

maka jika keadaan berbeza, dmana jika ada bukan muslim memberi salam dengan cara yang betul serta tujuan yang baik pula iaitu untuk mengucapkan kesejahteraan kepada kita maka hadis di atas tiada kaitan lagi.Apakah wajar untuk kita sebagai penganut agama yang membawa kesejahteraan dan rahmah menolak ucapan baik orang lain dengan cara yang tidak sepatutnya?Sudah pasti tidak wajar sedemikian....

sekian..wassalammm..







4 pendapat:

E.d.Y on January 4, 2011 at 8:17 AM said...

assalamualaikum...

wah...baguslah..mmg tertanya2 persoalan macam ni...dulu masa kat sekolah pun ustaz cakap macam tu...kene jawab lain...tp malas nak persoalkan kenapa...hari ni baru tau

♥MiSs WaFa♥ on January 4, 2011 at 11:47 AM said...

alhamdulillah.moga dpt dimanfaatkan.

Perindu_Ilahi on January 20, 2011 at 10:23 AM said...

terima kasih atas perkongsian ^^

dhumyat 91 on June 7, 2011 at 11:56 PM said...

Salam ukhti wafa,, alhamdulillah persoaln sy ttg salam terjawab, syukran,,

Post a Comment

THANKS FOR YOUR COMMENT
:-)
MAY ALLAH BLESS US
DO COME AGAIN!

 

✿ MiSs♥WaFa ✿ Copyright © 2009 Designed by Ipietoon Blogger Template In collaboration with fifa
Cake Illustration Copyrighted to Clarice