ღjangan bersedih...ღ

✿be my important persons...✿

.::♥ SYURGA CINTA ♥::.

"♥"Allahumma ar Zuknaa Hubbak, Wa hubba Man Yuhibbuk, Wa Hubba ‘Amalin Solihin Yukorribuna ila Hubbik." Ya Allah, aku mohon cintaMu, dan cinta orang orang yang menyintaiMu, dan cinta orang yang beramal soleh mendekatkan aku kepada cintaMu. Jodoh dari Allah… masuk meminang dan langsung bernikah,cinta berputik selepasnya,maka itulah SYURGA CINTA "

ღkalamku...ღ

Bukan semua yang menggembirakan hati kita baik untuk kita. Kadang-kadang yang menggembirakan itu tersembunyi derita. Dan bukan semua yang memualkan hati kita tidak baik untuk kita. Kadang-kadang di situlah letaknya bahagia.

(◠‿◠) (◕‿◕ ''')

Top 10 Members

Monday, March 30, 2009

♥karna ku sayang kamu♥


seandainya..
kau ada disini denganku..
mungkinku tak sendiri..
bayangmu yang selalu menemaniku..
hiasi malam sepiku...
ku ingin bersama dirimu..
ku tak akan pernah berpaling dari mu..
walau kini kau jauh dariku kan selalu ku nanti karna ku sayang kamu..
hati ni selalu memanggil namamu.dengarlah sayangku,ku berjanji hanyalah untukmu cintaku..
tak kan pernah ada yang lain..
adakah rindu dihatimu seperti rindu yang ku rasa..
sanggupkah ku terus terlena tanpamu disisiku..
ku kan selalu menantimu..karna ku sayang...kamu.♥♥♥
Assalamualaikum...
mak aih..jiwangnya...hehehe..klu ada sorg sahabat ana ni dia suka ckp "jiwo nyooo"..ahaha..sape la sahabat ni ek??erm..merujuk pada perkara diatas(pergh!!mcm bt surat rasmi lak)..Dapatkan CuteComment di SahabatMusleem.blogspot
ayat2 ni adalah lirik lagu yg bertajuk "kerna ku sayang kamu"..penyanyinya bernama DYGTA..penyanyi dari seberang seh!!ana 1st time dgr lagu ni masa ana form 4 kot klu xsilap..dgr pun dari sorg kwn di australia.dia kata suka bgt lagu ni..duk sll gak dia nyanyi kat boyfren dia..yg skang ni dah jadi tunang dia.alhamdulillah..moga ke jinjang pelamin..so dikesempatan ni ana nak bt ucapan ckt lah..to liza..if anti dh ada plan untuk walimatul ursy..jgn lupa ana tau!!ana nak jadi pgapit anti tau!!Dapatkan CuteComment di SahabatMusleem.blogspot

hehehe....ok2..balik pada lagu ni...ana tetibe tringt lagu ni kul 3 pagi tadi..tgh duk nak study untuk exam arini...tetibe je trngiang2 lagu ni kat telinga ana.ana pun terus search kat you tube..erm..lagu ni best gak..romantik je..tp bagi ana..

Dapatkan CuteComment di SahabatMusleem.blogspot

akan lebih romantik jika lagu ni ditujukn n dipraktikkan
kpd pasangan yg dah selamat
diijab dan kabulkan melalui proses akad and nikah...
(agak skema gak ayat ana ni..hehehe..hentam je la)...kemanisan sebuah percintaan tu hanya akan datang lps pasangan ni sah jadi suami isteri..yang sgala ape pun jadi halal..berpahala..kalau couple.dapat per??dosa bertimbun2 adalah..yg makwe dok teringt kat pakwe..pakwe duk tringt nak "makan" makwe....bukti cinta n sayang la katakan..hem...kalau nak buktikan semua tu..p la dtg jupe mak pak dia..minang terus...baru betol gentle..ni suh bukti syg..nak merosakkn masa depan awek tu..setahu ana la..kalau sesorg ni sayang,cinta pada sesorg..dia akan jaga btl2
Dapatkan CuteComment di SahabatMusleem.blogspot
tp zaman la ni..bukti sayang tu melampau..cara yang x halal..ape kes??..
if dah x sabar sgt..kawin la...xde sapa nak larang aih.cite kat mak pak..nak bina masjid.dapat pahala tu..dari duk buat maksiat merata2..org tengok pun sakit mata.duk sgt nak ikut budaya barat..org barat tu lantak p situ la..kita ni ikut cara yg betol2 berlandas kan islam..x salah pun nak bcinta ka apa ka..tp ikut pada cara nya la..cinta,sayang n rindu ni fitrah yang ALLAH bagi kat semua hamba NYA...tp kena pandai2 la manfaat kan...bagi pada yg berhak..yang halal untuk mendapatkannya..
x normal r kalau sorg tu xde rasa sayang, cinta n rindu..mustahil..tp bagi ana la...sebelum nak bagi semua tu pada individu lain...baik bg pada diri sendiri dulu..sayang,cinta n pelihara diri kite sebaik2 nya dulu..bila kita dah btl2 sayang n cinta pada diri kita sendiri..bru kite blh bg cinta kita pada yg selayaknya..pada yg tgh bercouple,awasi bts pergaulan antum ye.cepat2 buat prancangan nak bnikah..if ada yg xready dari segi kewangan ka,x hbs study ka.yg masih dlm tanggungan mak pak lagi ka...hang tak usah duk berangan lg nak bnikah ok!!...

Dapatkan CuteComment di SahabatMusleem.blogspotselesaikan ape yg masih tertangguh..bru pikir nak bnikah..bg yg belum bercouple..alhamdulillah..antum di zone yg selamat..kuatkan iman.jg iman..hati2 dgn panahan cinta syaitan bersulam nafsu...rajin berdoa modah2an ALLAH akn kurniakan pasangan yg terbaik..xpyh couple2..kwn je kejap2..rasa suke je..solat istikarah..suh dia jupa mak pak kita,rasa serasi btunang..btunang adalah tempoh untk berkenal2an..pastu..kawen la....baru start bcinta..mst best nye.jodoh ni ketentuan ALLAH..kita serah,tawakal n redha je dgn ketentuanNya..if kita nak pasangan yg baik..kita sendiri kena jd baik dl..
Dapatkan CuteComment di SahabatMusleem.blogspot
.klu couple dulu..bcinta bagai nak rak.praktikan semua benda sblm kawen...nnt pas kawen,ape yg tinggal???ye la...semua dah praktis..dh kawen pn sama je..so..think twice b4 u do something...twice is still not enough..tepuk dada tanya iman....

ana pun mengharapkan jodoh yg terbaik dari ALLAH.
Dapatkan CuteComment di SahabatMusleem.blogspot.sbb ana yakin pada janji ALLAH..laki baik untuk perempuan yg baik n sebaliknya...semoga kite akan bertemu jodoh yang baik,beriman n kaya dgn cinta pada allah dan rasulullah....Dapatkan CuteComment di SahabatMusleem.blogspot
♥Doa seorg kekasih♥
Oh Tuhan, seandainya telah
Kau catatkan Dia milikku,
tercipta untuk diriku
Satukanlah hatinya dengan hatiku
Titipkanlah kebahagiaan
Ya Allah, ku mohon Apa yang telah
Kau takdirkan Ku harap dia adalah yang terbaik buatku
Kerana Engkau tahu segala isi hatiku
Pelihara daku dari kemurkaanMu
Ya Tuhanku, yang Maha Pemurah Beri kekuatan jua harapan
Membina diri yang lesu tak bermaya
Semaikan setulus kasih di jiwa
Ku pasrah kepadaMu
Kurniakanlah aku
pasangan yang beriman
Bisa menemani aku Supaya ku dan dia
Dapat melayar bahtera Ke muara cinta yang
Engkau redhai
Ya Tuhanku, yang Maha Pengasih Engkau sahaja pemeliharaku
Dengarkan rintihan hambaMu ini
Jangan Engkau biarkan ku sendiri
Agarku bisa bahagia
Walau tanpa bersamanya
Gantikanlah yang hilang
Tumbuhkan yang telah patah
Ku inginkan bahagia
Di dunia dan akhirat
PadaMu Tuhan ku mohon segala♥♥♥
WALLAHUA'LAM..ANDAI ADA TERSALAH KATA,TERKASAR DALAM BERBICARA..AMPUN DAN MAAF SAHAJA YANG MAMPU KU PINTA DARI ANTUM SEMUA YANG SUDI MEMBACANYA....SEGALA TEGURAN KU TRIMA ANDAI IANYA MEMBINA..KERNA KU SAYANG KAMU SEMUA.....♥♥MISS_HPA♥♥.....


Continue reading...


Sunday, March 29, 2009

♥Kami Mencintaimu Ya Rasulullah!♥


Oleh: Abu Al-Hassan Muhammad Faeez al-Bahanji

Setiap kali muncul tarikh 12 Rabi’ Al-Awwal
.Berpusu-pusu umat Islam memakai pakaian yang cantik lagi indah kemudian berarak memenuhi jalan-jalan, semuanya diatasnamakan dengan mencintai Rasul.Sayangnya,semangat cinta rasul ini hanya berkekalan sehari,atau dua hari sahaja selepas sambutan “Mawlid Al-Rasul “ ini.

Justeru ingin sekali penulis mengajak para pembaca untuk mencintai dan menyayangi Rasulullah dengan cara yang dianjurkan oleh Allah dan Rasul-Nya,semoga ia akan melahirkan rasa cinta yang berkekalan kepada Junjungan Besar Muhammad shallallahu ‘alayhi wa sallam.Iaitulah dengan mengikuti sunnah Baginda Shallallahu ‘Alayhi Wa Sallam

Renungkan sejenak,apakah ISLAM kita hari ini,ISLAM sebagaimana yang dibawa oleh Rasulullah S.A.W? Apakah kita peka dengan sunnah-sunnah Rasulullah S.A.W?Maka marilah kita bersama-sama bermuhasabah.
Sunnah,didefinisikan sebagai segala macam perbuatan(fi’il),perkataan(qaul) dan pengakuan (taqrir) Rasulullah S.A.W.Secara umumnya Hadith dan Sunnah adalah sama,namun hadith lebih menjurus kepada periwayatan dan pengumpulan ucapan-ucapan Rasulullah S.A.W dalam bentuk teks
.
Sebahagian ulama’ telah membahagikan sunnah kepada dua,iaitu:
1)Sunnah ‘Amaliah
2)Sunnah Tarkiyyah

a)Sunnah ‘AmaliyahSunnah ‘amaliyah ialah segala macam perbuatan Nabi S.A.W yang dianjurkan kita mencontohi dan mengikutinya.Adapun hukum mengikuti Sunnah ‘Amaliyah adalah WAJIB sekiranya ia diambil dari nash-nash yang padanya terdapat perintah(‘amr) yang terang dan jelas.Contohnya,menyimpan janggut,solat secara berjemaah,dan sebagainya.
Adapun anjuran-anjuran Rasulullah S.A.W yang tidak didatangkan dalam bentuk perintah (‘amr) maka ia dihukumkan oleh fuqaha’ sebagai sunnah (sunat),sebagai contoh Solat Nafilah,Membaca Al-Qur’an dan sebagainya.



b)Sunnah Tarkiyyah
Manakala Sunnah Tarkiyyah pula bermaksud apa sahaja yang ditinggalkan (tidak dilakukan)oleh Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam dan Baginda tidak pernah menyuruh atau menggalakkannya. Dengan perkataan lain, jika melakukan amalan (keagamaan) yang dilakukan oleh Nabi itu dilihat sebagai mengikut Sunnah, maka tidak melakukan perkara yang tidak dilakukan oleh Nabi itu juga dilihat sebagai mengikut Sunnah.
Sabda Nabi S.A.W:


من حسن إسلام المرء تركه ما لا يعنيه

Maksudnya: “Antara ciri keelokan Islam seseorang ialah dia meninggalkan apa yang tidak perlu baginya”
Segala bentuk amalan keagamaan yang ditinggalkan oleh Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam akan melakukannya sebagai ikutan bagi umatnya. Tetapi bila sesuatu amalan itu tidak dilakukan oleh Baginda Shallallahu ‘alaihi wasallam, maka ia menunjukkan bahawa amalan tersebut tidak perlu, dan meninggalkan perkara yang tidak perlu itu dilihat sebagai mengikut Sunnah, manakala melakukannya pula dilihat sebagai tidak mengikut Sunnah. adalah termasuk dalam jenis perkara yang tidak diperlukan oleh seseorang muslim, kerana jika ia perlu nescaya Baginda
Antara contoh Sunnah tarkiyyah yang telah sedia dihayati oleh umat Islam ialah tidak mendahulukan khutbah ke atas solat hari raya, tidak melaungkan azan dan iqamah untuk solat Hari Raya, solat al-istisqa’ dan solat jenazah, tidak melakukan solat sunat rawatib secara berjamaah dan tidak berdoa secara berjamaah sebelum solat fardu. Umat Islam tidak melakukan semua perkara itu kerana Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam tidak pernah melakukannya. Justeru, prinsip ikutan terhadap Sunnah Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam adalah sama ada dengan melakukan apa yang Baginda lakukan (dalam perkara keagamaan) atau meninggalkan (tidak melakukan) apa yang Baginda tinggalkan.
Mengapa kita perlu menghayati dan mengamalkan sunnah?


Firman ALLAH S.A.W :

لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِّمَن كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا

Demi sesungguhnya, adalah bagi kamu pada diri Rasulullah itu contoh ikutan yang baik, iaitu bagi orang yang sentiasa mengharapkan (keredaan) Allah dan (balasan baik) hari akhirat, serta dia pula menyebut dan mengingati Allah banyak-banyak (dalam masa susah dan senang) (Surah al-Ahzab,ayat 21)
Dalam ayat ini ALLAH Tabaraka wa Ta’ala telah memerintahkan agar kita mengambil amalan agama kita daripada Rasulullah S.A.W,dan bukannya memandai-mandai dalam urusan agama.Selain itu,sunnah juga merupakan sumber hukum yang kedua dalam Islam.


Dalilnya Rasulullah S.A.W bersabda:

تركت فيكم أمرين لن تضلوا ما إن تمسكتم بهما، كتاب الله وسنتي

Maksudnya: “Aku tinggalkan kepada kamu dua perkara yang kamu tidak sekali-kali akan sesat selama kamu berpegang dengan keduanya, iaitu Kitab Allah (Al-Quran) dan Sunnahku”-(Diriwayatkan oleh Imam Malik dalam al-Muwatta’ No 1727.)
Sabda Nabi lagi,


من عمل عملا ليس عليه أمرنا فهو رد

Maksudnya: “Sesiapa yang mengerjakan sesuatu amalan (ibadat) bukan mengikut (spesifikasi) cara kami, maka ia adalah tertolak”(Diriwayatkan oleh Imam Muslim dalam Shahih Muslim, No 1718)
Selain itu ALLAH S.WT juga menjanjikan kelebihan dan ganjaran bagi orang-orang yang mengikuti sunnah Rasulullah S.A.W.


Firman ALLAH S.W.T:

وَمَن يَقْنُتْ مِنكُنَّ لِلَّهِ وَرَسُولِهِ وَتَعْمَلْ صَالِحًا نُّؤْتِهَا أَجْرَهَا مَرَّتَيْنِ وَأَعْتَدْنَا لَهَا رِزْقًا كَرِيمًا

Dan sesiapa di antara kamu semua tetap taat kepada Allah dan RasulNya serta mengerjakan amal yang soleh, Kami akan beri kepadanya pahala amalnya itu dua kali ganda dan Kami sediakan baginya limpah kurnia yang mulia.
Firman ALLAH lagi,



قُلْ إِن كُنتُمْ تُحِبُّونَ اللّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَاللّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ


Katakanlah (wahai Muhammad): Jika benar kamu mengasihi Allah maka ikutilah daku, nescaya Allah mengasihi kamu serta mengampunkan dosa-dosa kamu dan (ingatlah), Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
Dalam kedua-dua ayat Qur’an telah dijanjikan ganjaran yang besar,berupa keampunan dan kasih sayang ALLAH S.W.T,inilah yang menjadi pegangan Ahli Sunnah wal Jamaah.

Metod/Cara Mengamal dan Mengaplikasi Sunnah dalam Kehidupan
.
Seringkali dalam kalangan masyarakat kita,berlaku kekeliruan dalam mengikuti sunnah,akibatnya berlakulah kejanggalan dan rasa ragu-ragu terhadap perkara-perkara sunnah.


Dalam mengamalkan sunnah terdapat dua cara iaitu:

1) Ittiba’ Suri
2) Ittiba’ Hakiki
a)Ittiba’ Suri

Ittiba’ Suri bermaksud mengikuti sesuatu sunnah secara total atau keseluruhan tanpa membuat penambahbaikan atau perubahan terhadap sunnah tersebut.Misalnya,kaifiyat ibadah,cara berpakaian,adab-adab dalam kehidupan dan sebagainya.Ittiba’ hakiki berlaku pada sunnah-sunnah yang dinamakan sebagai Sunnah Tasyri’iyyah iaitu Sunnah yang disyari’atkan(Yang dijadikan dasar dalam penetapan syari’at)Kedua-dua sunnah ‘Amaliyyah dan Tarkiyyah adalah termasuk dalam Sunnah Tasyri’iyyah.

b)Ittiba Hakiki

Ittiba’ Hakiki pula bermaksud mengadakan penambahbaikan terhadap sesuatu sunnah sesuai degan peredaran zaman.Ini berlaku pada sunnah Ghayr Tasyri’iyyah, iaitu sunnah-sunnah yang dilakukan oleh Baginda Rasul S.A.W sesuai dengan zaman baginda,serta adat resam bangsa ‘Arab ketika itu.Justeru cara terbaik utnuk menghadapi sunnah Ghayr Tasyri’iyyah ini adalah dengan melakukannya bersesuaian dengan Maqasid(Objektif) yang ingin dicapai dengan perlakuan sunnah tersebutMisalnya menggantikan kayu Arak dengan berus gigi untuk bersugi bagi mencapai maksud membersihkan mulut dn menghilangkan bau mulut,menaiki kereta bagi menggantikan unta dengan maksud mempercepatkan perjalanan, dan sebagainya.

Kegagalan memahami kedua-dua metod ini telah menyebabkan ada pihak yang mengamalkan sunnah dengan cara yang boleh mendatangkan fitnah dari masyarakat.Terdapat segelintir masyarakat hari ini yang berkeras kepala dalam mengamalkan sunnah –sunnah dengan mengabaikan dua kaedah ini.Antaranya ialah:

1)Enggan memberus gigi menggunakan berus gigi dan ubat gigi,dengan alasan kayu arak lebih aula’ dan sunnah.Hakikatnya,sama sahaja penggunaan kedua-dua alat tersebut,iaitu bertujan bagi mewangikan dan membersihkan mulut.

2)Kes pelajar dibuang sekolah kerana memakai serban,wal hal serban merupakan sunnah Ghayr Tasyri’iyyah yang lebih bersifat kepada keadaan baginda di tanah airnya yang panas,.

Dan banyak lagi perkara-perkara yang dibenarkan bagi kita meninggalkannya.
Kesimpulannya,kita haruslah memahami konsep ittiba’ Suri dan Ittiba’ Hakiki,serat dapat mengenal pasti sunnah-sunnah yang bersifat ‘Amaliyyah dan Tarkiyyah dalam mengamalkan sunnah.Kita juga perlu mempelajari dan mengamalkan sunnah Rasul,sebagagi isyarat bahawa kita mencintai Baginda dan apabila kita telah ada rasa cinta kepada Rasul,maka kita juga akan rasa cinta kepada ALLAH.Semoga dengan adanya penjelasan tentang sunnah ini,kita akan lebih bersemangat untuk mempertahan dan mengamalkan sunnah.


***Penulis mengharapkan maklumbalas terhadap tulisan penulis.Penulis boleh dihubungi melalui muhammady7@al-fikrah.net
Continue reading...


Friday, March 27, 2009

MENCARI YANG HALAL TU FARDHU KIFAYAH..


RISALAH INI DIEDARKAN OLEH DR. RASHEED MOS,UNIVERSITI MALAYA KL, PERSATUAN PENGGUNA MALAYSIA , MAJLIS AGAMA ISLAM MALAYSIA & JABATAN KASTAM MALAYSIA. KAJIAN TELAH DIBUAT OLEH MAHASISWA UTM, UUM, USM, UM, UKM, & CAP.SENARAI BARANG YANG MENGANDUNGI LEMAK BABI

> 1. Minyak Masak LAM SOON ( Cap Helang & Buruh )
> 2. Ubat Pearl Cream Arche ( Thailand )
> 3. Ajinomoto ( Thailand )
> 4. Ais Krim Harga RM1.00 ke atas
> 5. Semua tauhu buatan Orang Cina
> 6. Sabun LUX & Lotion Badan Buatan Malaysia , USA , & Thailand
> 7. Sabun FAB berbuku
> 8. Lobak Jeruk
> 9. Mee & Kueteow basah ( buatan Cina)
> 10. Krim Muka Hazeline Snow

SENARAI BARANG YG MENGANDUNGI ( KULIT BABI, URI & BINATANG YANG TIDAK HALAL)

> 1. Semua Jenis Serbuk Mee Segera Terutama Maggi
> 2. Pucuk , Kulit Popia, Fish Cake & Bebola Ikan buatan Orang Cina
> 3. Daging Burger Import
> 4.. Sardin, Kari Ayam dlm tin & Yong Taufu buatan Orang Cina
> 5. Kasut Bola Jenis ' Gold Cup'
> 6. Berus Gigi Jenis ' Reach'
> 7. Mee Kering ( sanggol )
> 8. Semua sabun mandi yang diimport
> 9. Ajinomoto kecuali keluaran Kilang Lot 5710 Jalan Kuchai Lama KL
> 10. Semua jenis shampoo kecuali keluaran Orang Islam
> 11. Have Pearl Cream
> 12. Ramuan Kentucky Fried Chicken & Mc Donald
> 13. Ubat Kurap buatan Org Cina
> 14. Beehon Segera Siam> 15. Mee Rebus Tulang & Kiub Perasa Ayam
> 16. Sabun Mandi Yang Berminyak

SENARAI BARANG YANG MENGANDUNGI GELATIN ( LEMAK BABI DAN BINATANG TIDAK HALAL )

> 1. Bosset Wine Gum
> 2. Dairy Milk Coklat
> 3. Coklat Cadbury/ Chewing Gum
> 4. Sugus Strawberry
> 5. Passer Doily Mixture
> 6. Trebo Mint Chewing Gum/ Peppermint
> 7. Scothes Vikmin
> 8. Share Extra Atrenght
> 9. Black Current Jelly
> 10. Royal Gulaman & Decart Oranges
> 11. Valvis Gelatin
> 12. Sarung Kapsul Ubat
> 13. Ais Krim dalam bekas plastik
> 14. Gula-gula Fruities
> 15 Cake Mets Vilber Punch
> 16 Coklat Cake
> 17 Tepung Kastard Lady's Choice
> 18 Semua jenis Jelly
> 19 Semua jenis gincu bibir
> 20 Keseluruhan Jenis Sheisedo
> 21 Lady's Choice Jelly

> SENARAI BARANG YANG MENGANDUNGI ALKOHOL UNSUR-UNSURNYA

> 1 BARANGAN AVON KESELURUHANNYA
> 2 PEWANGI KETIAK TERUTAMA JENAMA VITALIS & CONCORD
> 3 MINYAK RAMBUT BRYLCREAM ( HIJAU )
> 4 RACUN SERANGGA JENIS SPRAY SEPERTI SHELTOX, BAYGON & MORTIN
> 5 SELURUH UBAT BATUK JENIS SIRAP
> 6 KESELURUHAN BALL PEN DAKWAT KERING
> 7 TONIK BAYI GRAPE WATER, TONIK WATERBERRY COMPOUND

Pastikan Pakaian anda tidak terkena bahan-bahan di atas terutama pakaian sembahyang.

TOLONG CETAK DAN EDARKAN RISALAH INI KPD SEMUA SAUDARA ISLAM KITA.

Ends..............

p/s: so kita semua dah tahu yang mana halal,yang mana haram..yg mana muhkam(nyata) yang mana mutashabih(tak nyata)..so..pikir2 kan lah..tepuk dada,tanya iman..insyaallah ada jwpan...
Continue reading...


hidup...♥


assalamualaikum..
Dapatkan CuteComment di SahabatMusleem.blogspot

DENGAN NAMA ALLAH YG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENGASIHANI..

"hidup tidak selalunya indah..langit tak selalu cerah...suram malam tak berbintang.itulah lukisan alam....setitis derita melanda..segunung kurniaanya..."

Dapatkan CuteComment di SahabatMusleem.blogspot

hidup ni kadang2 indah..kadang2 x..tp hidup tetap mesti diteruskan..walaupun sehebat mana dugaan yg melanda,hidup mesti kena dteruskan..umpama perjuangan yg tiada kesudahan..tanpa putus asa..tetapkan kesabaran dihati untuk teruskan perjuangan..bsyukur lah dgn dugaan dan ujian yg ALLAH bg kat kita...think positive..bukan semua org akan diuji ALLAH..kira bertuah lah kita yg di uji ni..moga tahap keimanan kita x goyah..mampu meghadapi ujian dan dugaan ALLAH dgn penuh rasa sabar,tabah n dgn rasa syukur..mungkin ALLAH sedang melihat kita n nak uji tahap keimanan kita padaNYA..so...la tahzan wa la khouf..innallaha maana..segalanya dtg dari ALLAH..trima la segalanya dgn redha dan ikhlas hati..sentiasa lah bertawakal pada ALLAH..tawakaltu alallah....

"Tapi jalan kebenaran..Tak akan selamanya sunyi..Ada ujian yang datang melanda...Ada perangkap menunggu mangsa....Akan kuatkah kaki yang melangkah..Bila disapa duri yang menanti..Akan kaburkah mata yang meratap...Pada debu yang pastikan hinggap..Mengharap senang dalam berjuang...Bagai merindu rembulan di tengah siang..Jalannya tak seindah sentuhan mata..Pangkalnya jauh hujungnya belum tiba"

akan kuatkah kaki yg melangkah???kuat ke..x ke..we must face it..jika ada masalah sebesar mana pun..cuba selesaikan dgn tenang..bgantung pada pertolongan ALLAH..hidup mati dtangan ALLAH..jgn ambik jln mudah untuk selesaikan masalah..jgn sekali2 lari dari mghadapi masalah..maybe ada hikmah disebaliknya...ape2 pun..perbetulkan niat dihati..kembali ke jalan ALLAH..ketenangan yang pasti hanya ada DI JALAN ALLAH..hidup ini adalah perjuangan..ingat lah perjuangan para nabi..lagi payah dari masalah kita..renung2kan lah... pikirlah cara g terbaik untuk menyelesaikan masalah..ingatlah
ALLAH sentiasa bersama kite..xde istilah mr/mrs lonely.. Dapatkan CuteComment di SahabatMusleem.blogspot ..jika bkali2 kita jatuh..Dapatkan CuteComment di SahabatMusleem.blogspot..jgn putus asa untuk bangun semula...skali kita jatuh,x bermakna selamanya kita jatuh..ALLAH MAHA ADIL LAGI BIJAKSANA..

segores luka dijalan ALLAH kan menjadi saksi pengorbanan...



Hayaty wa mawty wa ruhy wa dammi ilayka ya RabiAnabtu ilayka laja'tu ilayka, YA ALLAH...
almauti fi sabillillah..asma amanina....



Dapatkan CuteComment di SahabatMusleem.blogspot

Continue reading...


Tuesday, March 24, 2009

♥GREEN BEAN SOY DRINK♥


Salam semua.
Kali ini saya nak sentuh tentang minuman ringan keluaran Yeo Hiap Seng, jenama salah satu pembekal minuman ringan yg tak asing lagi di rantau ini khususnya Singapura dan Malaysia . Pernahkah anda dengar ttg keluaran produk minuman YHS yg terkini, khususnya minuman kacang soya fusion dgn kacang hijau? Jika anda di Singapura, harap2 baca dulu ya, bahan-bahan yg terkandung dalam minuman ini.


Semasa saya ke salah sebuah pasaraya tempatan, terpandang saya ke arah minuman ini yg saya fikir adalah salah satu lagi keluaran terbaru YHS. Iyerlah, apalah bahan yg nak dibubuh dlm minumankan? So I pick up one and brought to office. Tapi, bila saya baca ingredientsnya......
Cuba lihat kat pic ini.

Cuba lihat dekat-dekat......

Apa kejadah ni? Dah takde lagi ke sumber yg baik, yg murni, darimana pihak pengeluar nak dapatkan bahan atau sumber utk membuat produk minuman mereka???? Tidakkah mereka peka dgn pengguna2 Islam yg sememangnya ramai telah terbiasa dgn minuman yg mereka bekalkan atas jenama YHS???Belek punya belek.....hah, patutlah. Minuman ni diperbuat di....... di negara yg dah mmg tersohor bubuh melamine dalam susu!!


p/s:- di ambil dari email..ihsan dari sorg hamba yg mgalami.

Continue reading...


Sunday, March 22, 2009

♥teman sejati♥


assalamualaikum wbt..

bismillahirahmanirrahim..


Dapatkan CuteComment di SahabatMusleem.blogspot erm..dlm kesibukan study ni..nak final exam le kata kan.terasa rindu pulak nak menulis kat blog ni...nak release tension ckt..td tgh duk baring..tetibe je terngiang2 lagu TEMAN SEJATI.."selama ini,ku mencari-cari,teman yg sejati bt menemani perjuangan suci..".xtau knp hati ana rasa tersentuh sgt...rasa sedih je bila dgr lagu ni...knp ek??terasa lagu ni terlalu sensitif bg ana..nak kata ana xde kawan..ada je..ramai lak tu..tp ana rasa mcm still ada yg x lengkap..bukan la kata ana nak yg sempurna..x...semua kwn ana sempurna smpikan ana sendiri rs x setanding nk kwn dgn dorg...ntah la..ana rasa sunyi..aduh....knp ni?!!!.apa ye makne kwn sejati tu sebenarnye??ape bezanya sahabat,kawan n teman??sama ke semua ni??kdg2 tu nampak baik je..suci je..tp tikam cukup2 dari balakang..kdg2 yg kita ingt x ok...tu la yg duk support kita..ana pn kadang2 xtau mana nak bezakan kawan yg baik n x.ada yg nak kwn,tp nak ambk kesempatan..ish!!ape kes?!!nak kwn,kwn je la..jgn le mintak lebih..klu mcm tu la syarat kwn,ana rela xde kwn mcm ant* tau...hem..mcm2 bmain dlm otak ni....paling ptama skali...ana rindu sgt2 nak balik kampung...trlalu rindu..masa ana p PBC kat anjung rahmat aritu..bila PJS PAK LAH sentuh sal ibu bapa..ana rasa mcm nak lari je balik kampung sat2 tu gak..rindu sgt kat umi dan abah..tp adik x blh balik..cuti sem ni adik kena keje..xpe la..pgorbanan ni.
ayah dan ibu...ayah dan ibu...itulah permulaan kami...dpt melihat bulan dan matahari..aaaaaa,ayah dan ibu..ayah dan ibu lah mesti di hormati...yg dkurniakan..dari Illahi..aaa..Dapatkan CuteComment di SahabatMusleem.blogspot
..hehehehe..ape la cite sedih lak ni kan??...ana kena kuat...insyaallah..ALLAH akan permudahkan urusan ana...
Dapatkan CuteComment di SahabatMusleem.blogspot
HEM...rasa x sabar nak tunggu kehadiran bulan april...terutamanya 11 n 12 april....PBC di HOTEL DE PALMA AMPANG...pgalaman manis yg menanti disana...hehehee..apa la lagi cerita yg akan ana bawa nnt ek??tungguuuu....
Dapatkan CuteComment di SahabatMusleem.blogspot
14 april juga ana nantikan sb tarikh ni bmakne gak bg ana..ehehe..knp ek??biar la rahsia..ahahaha..
Dapatkan CuteComment di SahabatMusleem.blogspot
ana rasa sampai disini je dl....to all readers,plz pray 4 me...ketaq nak exam ni..hehehe..dikesempatan ni..ana nak mohon maaf pada semua yg mgenali ana...maafkan sgala salah silap ana.....if ana de buat salah,tlg la tegur..ana syg org yg tegur ana...kerana teguran itu la yg dpt membantu ana membetlkan kesilapan ana yg ana sendiri terlepas pandang....ok...ana akhir kata ana dgn lafaz ana uhibbukum fillah abadan abada n wassalam....
Dapatkan CuteComment di SahabatMusleem.blogspot

jika panjang umur..kita ketemu lagi yaaaa.....

Dapatkan CuteComment di SahabatMusleem.blogspot
Continue reading...


Monday, March 16, 2009

♥perhatian♥


ASSALAMUALAIKUM...

Dimulakan dgn lafaz Bismillahirahmanirrahim...

HARAP KEPADA SEMUA YG BACA POST NI MUDAH-MUDAHAN DPT KESEDRAN DAN PERINGATAN YANG BERPANJANGAN..insyallah..

SABDA RASULULLAH SAW :-
"Wahai Saad,perelokan makanan kamu nescaya kamu akan dimustajabkan doa.Demi Allah yang diri MUHAMMAD SAW ada di dalam kekuasaanNya, sesungguhnya apabila seseorang itu menyuapkan sesuap makanan haram ke dalam mulutnya,nescaya TAK AKAN DITERIMA DOANYA SELAMA 40 HARI.Mana-mana hamba yang tumbuh daging dari makanan yang haram dan riba, MAKA API NERAKA YANG LEBIH UTAMA BAGINYA..
riwayat IBNU 'ABBAS r.a....
dgn riwayat ni masih ada lagi ke yg nk pertikaikan tentang kepentingan makanan pd diri kite????selama ni perkara yg berkaitan makanan ni la yg kita pandang remeh je..padahal bab permakanan ni la yg memainkan peranan paling penting dlm hidup kite..bukan saje di dunia,tp di akhirat...wlupn kita bjaya dlm dunia...tp kat akhirat pn nak kena bjaya gak..jgn duk kejar dunia sampai akhirat tercicir pn tak sedar..makan duk pikir yang sedap n kenyang je.tp x pernah pikir ape yg kite suap dlm mulut kite ni halal ke tak...ada pernah kita semua pikir mcm tu???asal nampak ada tanda halal..terus telan je makanan tu...klu kat plastik makanan tu ada 10 cop halal pn...x sure g setakat mana ke halalan mkn tu..ni la dugaan kita sbgi umat islam..bukan stakat dugaan..tp cabaran...sbb tu la MENCARI YANG HALAL ITU MERUPAKAN FARDHU KIFAYAH..tp pernah x kite mencari??? saudara ku...pls be alert bout this...mknan ni la yg jadi darah daging kite...dari kite juga akan mgembangkan generasi yg akan dtg...elok penjagaan kite..elok la hasilnye...jika sebaliknya...sendiri blh pikir pe yg akan jadi..mulakan la dari sekarang..mungkin sebelum ni kita tak tau...tak de sape nak peringatkan..tp dah baca post ni...mula kan langkah perubahan..senjata yang ALLAH sediakan pada hambaNya adalah doa..jika kite jaga pemakanan kita...makan pulak makanan yg haram,syubhah..40 hari doa x diterima..hilang la senjata kita selama 40 hari...40 hari tu lama...masa ada lah lbh berharga dari emas..emas blh dibeli..tapi masa x boleh dibeli..umpama nyawa..nyawa ni ALLAH bg pinjam free je kat kita supaya kita manfaatkan betul2..tapi pernah tak kita pikir??jangan mudah terpengaruh dgn godaan pihak kuffar yg sentiasa nak menjatuhkan umat islam..jika umat islam bersatu insyaALLAH islam akan sentiasa di atas dan tak kan ditindas..kita menganut agama yg suci,mulia..jgn biarkan kita dihina...jangan biarkan agama suci kita dihina..bukan senang nak jadi senang,bukan susah nak jadi susah..kerana ini lah cabaran yg harus kita tempuhi smoga mndpt kejayaan di akhirat nnt...wallahua'lam..
sekian..wassalam..
Continue reading...


Sunday, March 15, 2009

PBC di ANJUNG RAHMAT


ASSALAMUALAIKUM WBT...

Ana mulakan post ni dgn lafaz BISMILLAHIRAHMANNIRRAHIM....

Alhamdulillah.smlm dgn izin ALLAH SWT ,sorg kwn ana brpeluang untuk meghadirkan diri ke PBC di ANJUNG RAHMAT GOMBAK..tp malang nya..kwn ana ni x dpt memenuhi program PBC ni disebab kan nenek nya meninggal..so,dikesempatan ni...marilah kita bersama menghadiahkan SURAH AL FATIHAH kpd nenek beliau..smoga ALLAH tempatkan allahyarhamah nenek kwn ana dikalangan org2 yg beriman.dan smoga ALLAH mencucuri rahmat keatas roh beliau...AL-FATIHAH.....

AMIN..AMIN..AMIN YA ROBBALALAMIN..

Pada hari kedua ..yaitu hari ni bersamaan 15 mac..ana menggantikn tempat akak ni..sepatutnye ana nak ganti dia smlm juga..sbb dia balik smlm..tp ana pulak demam..xlarat..so harini ana dah ok ckt,alhamdulillah,so ana p..wlupun shari ni ana ganti dia..byk ilmu yg ana dpt...n ALHAMDULLLAH,ana dirawat dgn kaedah AKUPUNTUR oleh seorg perawat HPA..huhuhu..ana ni dh la takut jarum..tp sbb pikir nak sembuh..ana redha je la...

ni tgn ana smasa di rawat dgn kaedah AKUPUNTUR

ALHAMDULILLAH..kurang ckt demam ana dgn izin ALLAH...so anda tunggu pe g???p la cube..INSYAALLAH dgn izin ALLAH,ianya berkesan...bg sesapa yg berminat..blh la menghubungi no ni 012-335 6005 atau email kaiyisah@yahoo.com...

atau anda blh melawati blog beliau http://kaiygin.blogspot.com/

wassalam...

Continue reading...


Tuesday, March 10, 2009

♥HPA AKAN KELUARKAN MAKANAN DALAM TIN♥


Kini HPA mula merancang bagi mengeluarkan makanan dalam tin seperti sardin,daging lembu,daging kambing,ayam dan itik. Ini merupakan satu langkah kehadapan bagi menyiapkan produk halal dalam bentuk tin. Produk ini akan memenuhi pemintaan tempatan dan import InsyaAllah. Sekali lagi ummat Islam diberikan pilihan untuk memilih sesuatu yang terjamin halal dan bersihnya.

Kita mewujudkan perniagaan ini kerana amanah bukannya semata-mata untuk bersaing di pasaran terbuka. Amanah daripada Allah agar memakmurkan bumi ini dengan sesuatu yang halal dan baik. Ahli-ahli HPA merupakan penyumbang saham terbesar dalam menentukan survivalnya HPA untuk hari ini ,esok dan akan datang Biiznillah. Amin.

Kita harus bergerak pantas bagi menyelamatkan ummat dari terus menggunakan produk haram di pasaran. Tidak ada masa untuk bercakaran dalam polimik peniagaan dan isu yang tidak berkesudahan.Menjadi ahli, ikut PBC, ikut KPJ dan teruskan perjuangan.

Ends.....sumber blog PU
Continue reading...


♥Harapan Paling Akhir♥


HPA "Harapan Paling Akhir", itulah ungkapan Pengarah Urusan HPA, Hj Ismail Ahmad dalam satu perjumpaan dengan semua PJS seluruh negara yang diadakan pada awal tahun lalu. Harapan itu bukan sahaja terhadap perjuangan mengeluarkan barangan halal lagi baik untuk kegunaan umat Islam, malah ia juga ada kaitan dengan sumber pendapatan yang barakah untuk meneruskan kesinambungan hidup.

Hari ini, dunia mengalami kegawatan ekonomi yang cukup dahsyat. Penurunan nila mata wang antarabangsa mempengaruhi kadar keluaran negara-negara pengeksport. Negara kita juga tidak terlepas dari mala petaka ini. Ramai yang diberhentikan kerja. Dianggarkan menjelang pertengahan JUN 2009, hampir 2 juta lagi rakyat negara ini akan hilang pekerjaan.

Kemelut yang melanda ini bukanlah merupakan mala petaka baru. Tahun 1980an dulu juga kita pernah mengalami nasib yang sama. Namun cara berfikir dan bertindak masyarakat masih tidak berubah. Menganggur bermaksud tidak bekerja dengan kerajaan atau sesebuah syarikat. Itulah minda Melayu dari dulu sampai kini, masih tidak berubah. Tidak ramai yang mahu bekerja sendiri dan mengambil peluang yang ada di depan mata.

HPA adalah harapan baru kepada kemelut yang melanda. HPA menyediakan peluang pekerjaan kepada mereka yang memahami perjuangan HPA dan benar-benar memerlukan sumber kewangan. Hari ini segala-galanya perlukan wang, walaupun wang bukanlah segala-galanya dalam kehidupan. Oleh itu rebutlah peluang ini untuk masa depan yang lebih gemilang. Bergabung dengan HPA hanya memerlukan yuran keahlian RM30 sekali seumur hidup.

Yakinlah bahawa HPA merupakan wadah benar dan betul dalam merealisasikan impian anda...

Ends......
Continue reading...


Monday, March 02, 2009

♥kenangan terindah♥


IN THE NAME OF ALLAH, GOD WITH THE MOST MERCIFULL AND THE MOST BLESSING
ASSALAMUALAIKUM WBT...

Syukur Alhamdulillah sbb ALLAH bg pluang lagi untuk ana berceloteh dlm blog ana yg serba kekurangan ni..insyaALLAH,ana akan sentiasa berusaha untuk memantopp kan lagi blog ana ni…hehehehe
Agak2 nye,apa la cerita yg ana nak kongsikan dgn antum semua kali ni ek???teng..teng..tenggggg..
Hehehe…pada 28 feb dan 1 mac,ana dan 7 org sahabat ana telah meghadiri krusus PBC(Perkongsian Bijak cemerlang) di DE PALMA HOTEL,AMPANG…
Dan ini juga merupakan kenangan yg paling manis dlm hidup ana…yg ana xmungkin lupa selagi hayat dkandung bdn...1st skali ana ucapkan tahniah kepada PJS HABIBAH…PBC kali ni mmg super duper hebat!!alhamdulillah..
Sudah mnjadi kebiasaan kpd setiap PBC mgalunkan nasyid bertajuk “teman sejati” nyanyian kumpulan BROTHERS dan lagu ini juga merupakan lagu tema PBC…semua peserta PBC dminta menyanyi kan dan mghayati lagu tema ini..ana juga turut serta menyanyikan lagu ni..tp suara ana x la kluar pn..hehehe..tp stiap kali lagu tu di alunkan…mesti ana xdpt tahan air mata ni…bg ana,teman sejati ni mmg susah sgt2 nk jumpa..tp Alhamdulillah..ana dah jumpa skarng…makne sebuah persahabatan amat bermakne bg ana…kpd sahabat2 ana,ain,abg iman,abg fakhrul,syazman,kak syida,kak aida dan fazrina..ana ucap TAHNIAH sbb ALLAH telah pilih antum untuk ke PBC ni..dan terima kasih yg x terhingga pd antum juga sbb sudi memberi kpercayaan antum pd ana..moga hati kite istiqomah dlm perjuangan yg lillahi taala ni..ana yakin dgn kesungguhan antum,antum pasti akan brjaya dlm perjuangan ni..HOPE OUR UKHWAH FILLAH WILL REMAIN ABADAN ABADA

sahabatku...

Kepada PJS SYED AGEEL,wafa ucap jutaan Trime kasih sbb guide wafa dan x dilupakn juga pada PUAN RAHMAH,KAK BAYU n ABG ROZALI(upline ana) terima kasih yg x terhingga sgt2 sbb sudi dtg dr jauh untuk jumpa wafa n kwn2 wafa..terima kasih ats semangat antum semua..wafa xkan skali2 lupakan jasa antum..wafa rasa seronok sgt2 n rs bersyukur sgt2 pd ALLAH sbb bg pluang wafa bjumpa dgn antum.dgn izin ALLAH,tercapai juga impian wafa untukberjumpa antum semua …kpd KAK ZAI, KAK LINA, BONDA (PJ ROHANA),PJS HABIBAH,ABG AZMELY n semua pemimpin PBC di DE PALMA HOTEL, terima kasih sbb byk bantu wafa untuk jadi fasi spanjang PBC ni.ni 1st time bg wafa n ni juga pgalaman baru wafa...wafa sronok sgt dpt kenal dgn antum semua,layanan antum kat wafa mmg best wlupun antum bru je kenal wafa..dkesempatan ni jugak wafa nk mintak maaf pd semua jika ada ksilapan yg wafa dah buat scara langsung atau x langsung…
Bg ana,PBC kali ni mmg btl2 best…dgn peserta nye yg hebat2,sporting..Alhamdulillah.ana pling tersentuh skali bila ada sorg peserta muslimah ni dtg kat ana, n pelok ana n dia siap bisik kat ana… “akhir nye akak dah jumpa kwn yg sebenar2nya kwn”…menitis lagi air mata ana bila ana tgk mata dia yg dah berkaca…PBC kali ni betol2 memberi makna pada ana..n mungkin bkn pd ana saja..tp pada semua hadirin yg hadir…

PJS SYED AGEEL bersama student IIC

bergambar bersama kak bayu,puan rahmah n abg rozali

bergambar bersama PJS HABIBAH(duduk ditengah2),PJ ROHANA

ALHAMDULILLAH WA SYUKURILLAH…HPA semakin dhati umat islam..satu perjuangan ummah….bkn shaja pembangunan dari segi ekonomi…tp sbagai satu jaringan yg myatukan umat islam..ALLAH sentiasa bsama kita..insyaallah..smoga kite istiqomah dlm perjuangan ni….jgn letak kan ape2 alasan yg blh melemahkan perjuangan kita..ingatlah,setiap yg blaku ada hikmah dsebaliknya..jika niat dhati kita baik,lillahitaala,insyaALLAH Allah sentiasa membantu kita dan mempermudahkan urusan kite…
“Allahumma ya muqalibal quluub!! Thabbit quluubana ‘alaa dinika wa ‘alaa too’atika”
Ya ALLLAH yg membolak balikn hati2!!! Tetapkanlah hati2 kami atas agama MU…"
AMEENN...AMENN YA ROBBAL ALAMIN…

Doa ku..moga kita sama2 berjaya didunia dan akhirat…berjaya dlm mgharungi segala dugaan dan cabaran yg sememangnya mguji kekuatan iman….kerana tapak iman itulah yg menemukan cinta yg selama ini telah hilang..semoga ape yg dcari telah ditemui..semoga ALLAH meletakan kita dibawah payung rahmat kasihNYA…INSYAALLAH..

Allah telah berfirman dlm surah al-a’raf ayat 56...
‘sesungguhnya rahmat Allah sgt dekat kpd org yg melakukan kebaikan’


Dlm perjuangan ni..jgn la ada prsaan ingin putus asa..jgn mudah goyah dgn ujian dan dugaan yg menimpa..renungi kisah2 perjuangan para nabi dan para sahabatnya dlm berjuang..lagi hebat dugaan yg ALLAH beri pd mereka jika nak dbandingkan ujian yg menimpa kita..sedar lah wahai saudara seisalam ku…bantulah agama suci kita…kalau bukan kita,sape lagi yg blh menegakkan agama suci kita ni??sampai bila kita nak duduk dlm genggaman para kuffar???sampai bila???sedarlah…muhsabah lah diri antum..sememangnya yg sempurna itu hanya dtg dari ALLAH..dan yg buruk juga dtg dari ALLAH tp disandarkan pada kite…ape yg perlu kita ada hanya la kesabaran…bykan berdoa keran doa lah senjata yg paling hebat yg ALLAH sediakan pada kite….gunakan lah ia…

umar al khattab pernah bkata…
“jika kamu bersabar,hokum ALLAH tetap berjalan sedangkan kamu mendapat pahala..akan tetapi,jika kamu mgeluh,ketentuan ALLAH tetap berlaku dan kamu mendapat dosa”…
Ana rasa cukup stakat ini dulu cerita ana…moga antum yg sudi membaca ni terhibur..andai ada tersalah kata..tlg perbetulkan..tolong tegur ana..jika tiada yg menegur…ana xdpt perbaiki kesilapan diri…
Semoga ALLAH perlihara kita semua daripada melupakanNya..semoga ALLAH mjadikan kita semua hamba yg sentiasa bertaqwa..dan semoga ALLAH kurniaankan kita kebahagiaan didunia dan akhirat….


WALLAHUALAM….
Continue reading...


 

✿ MiSs♥WaFa ✿ Copyright © 2009 Designed by Ipietoon Blogger Template In collaboration with fifa
Cake Illustration Copyrighted to Clarice