ღjangan bersedih...ღ

✿be my important persons...✿

.::♥ SYURGA CINTA ♥::.

"♥"Allahumma ar Zuknaa Hubbak, Wa hubba Man Yuhibbuk, Wa Hubba ‘Amalin Solihin Yukorribuna ila Hubbik." Ya Allah, aku mohon cintaMu, dan cinta orang orang yang menyintaiMu, dan cinta orang yang beramal soleh mendekatkan aku kepada cintaMu. Jodoh dari Allah… masuk meminang dan langsung bernikah,cinta berputik selepasnya,maka itulah SYURGA CINTA "

ღkalamku...ღ

Bukan semua yang menggembirakan hati kita baik untuk kita. Kadang-kadang yang menggembirakan itu tersembunyi derita. Dan bukan semua yang memualkan hati kita tidak baik untuk kita. Kadang-kadang di situlah letaknya bahagia.

(◠‿◠) (◕‿◕ ''')

Top 10 Members

Saturday, May 10, 2014

tahniah untukmu sahabat kesayanganku...


بسم الله الرحمن الرحيم
 alhamdulillah, segala puji bagi Allah swt, yang mentadbir sekalian alam..syukur dengan izin Nya, saya masih bernafas hingga saat ini.alhamdulillah..dan diberi peluang untuk saya meluahkan isi hati saya kat blog ke sayang ni..ada atau x orang baca, wallahu a'lam..tapi tadi lepas dapat email,ada seorang hamba ALLAH yang perihatin, hantar komen kat blog ni "hidup lagi ke dah meninggal tuan punya blog ni? "..tersenyum saya membacanya..ada juga yang sudi tengok blog yang ditinggal lama ni. alhamdulillah, ada sikit masa berbaki ni untuk saya menulis...apa pun terima kasih atas pertanyaan.alhamdulillah saya masih hidup harini..tak tau la kot lepas ni Allah ambik ke.hehe..wallahu a'lam..barakallahu fik.

apa lah hidup sebagai hamba Allah tanpa masalah, 
Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: “Kami beriman”, sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu dugaan)?Dan demi sesungguhnya! Kami telah menguji orang-orang yang terdahulu sebelum mereka, maka (dengan ujian yang demikian), nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang benar-benarnya beriman, dan nyata pula apa yang diketahui-Nya akan orang-orang yang berdusta. 

(QS. al-Ankabut: 2-3)

semoga ujian yang hadir kita terima dengan sabar dan syukur...erm..saya nak kongsi sikit cerita tentang saya dengan seorang sahabat yang teramat saya sayang. kerana allah saya sayangkan dia. allah rezekikan saya berkawan dengan dia selama 3 tahun..sepanjang 3 tahun itu terlalu bermakna, bermanfaat untuk saya.dari saya tak tahu mengaji,dia sabar mengajar saya sikit2..dan berkat keikhlasan dia,tunjuk ajar dia, dan dengan izin Allah, saya berjaya ke bumi Anbiyah, Ardu Kinanah, yakni mesir...tak pernah saya mimpi untuk ke sana.tapi dengan izin allah, melalui sahabat saya yang mulia ini lah saya ke sana walaupun sekadar mengikuti krusus bahasa arab..alhamdulillah...

tapi...persahabatan kami terputus...mungkin salah saya, tak meghargai ke ada an dia.sekarang, dua tahun terputus hubungan..dan saya tahu dia sudah berumahtangga,saya doakan awak di anugerahkan allah keluarga yang sakinah , mawaddah dan cintakekal hingga ke jannah... 

allah maha mengetahui betapa saya rindukan sahabat seperit awak...take care.. salamesrabadikhlaselamanya..

kalau awak baca apa saya tulis ni, saya mohon maaf atas segala salah silap saya selama saya jadi kawan awak. segala nasihat dan apa yang awak aja saya,saya tak lupakan selagi ada hayat saya....ini salah satu ujian terbesar saya.iaitu kehilangan awak...
Continue reading...


Thursday, February 28, 2013

Aku Yang Tersakiti




Pernahkah kau merasa jarak antara kita
Kini semakin terasa setelah kau kenal dia
Aku tiada percaya teganya kau putuskan
Indahnya cinta kita yang tak ingin ku akhiri
Kau pergi tinggalkanku
Tak pernahkah kau sadari akulah yang kau sakiti
Engkau pergi dengan janjimu yang telah kau ingkari
Oh tuhan tolonglah aku hapuskan rasa cintaku
Aku pun ingin bahagia walau tak bersama dia

Memang takkan mudah bagiku tuk lupakan segalanya
Aku pergi untuk dia
Tak pernahkah kau sadari akulah yang kau sakiti
Engkau pergi dengan janjimu yang telah kau ingkari
Oh tuhan tolonglah aku hapuskan rasa cintaku
Aku pun ingin bahagia walau tak bersama dia
(walau tak bersama dia)
Oh tuhan tolonglah aku hapuskan rasa cintaku
Aku pun ingin bahagia walau tak bersama dia
Continue reading...


Wednesday, January 02, 2013

DOA PENERANG HATI ,




"Ya Allah jadikanlah aku dikalangan orang-orang yang apabila memandang bahan bacaan dengan sekali pandangan mereka sudah menghafal kandungan dalamnya , memahaminya , mengamalkannya dan menyampaikannya. 

Ya Allah sesungguhnya aku menyimpankan kepadaMu apa-apa yang telah Kau ajarkan kepadaku maka kembalikanlah ia kepadaku ketika aku memerlukannya dan janganlah Engkau melupakan daku akannya wahai Tuhan sekalian alam ."

Amalkan doa ini 3 kali sebelum mula belajar ketika selepas solat,

Tips : Jaga solat 5 waktu, hormat ibubapa dan guru serta menjaga pandangan dan elakkan daripada dosa dan maksiat. Imam As-Syafie r.a pernah mengadu kepada gurunya iaitu Imam Waqi' akan lemah hafalannya. Maka Imam Waqi' menasihatkan beliau supaya meninggalkan dosa , kerana ilmu adalah cahaya Ilahi dan cahaya Ilahi tidak akan diberikan kepada pelaku maksiat.

Doa ini diajarkan oleh Tuan Guru saya iaitu Al-Fadhil Ustaz Maulana Mansor Al-Hafiz, Naib Mudir Madrasah Miftahul Uloom Seri Petaling Kuala Lumpur (semoga Allah sentiasa memberkati beliau) . Beliau seorang ulama yang cukup alim dalam pelbagai bidang dan banyak menghasilkan kitab-kitab yang cukup bermanfaat untuk ummah. Kehidupan beliau sibuk dalam berdakwah, mengajar agama dan mengarang kitab-kitab agama
dll.

- Imam Muda Amar.
Continue reading...


Saturday, December 15, 2012

✿JODOH DAN DOA✿




Bismillahirrahmanirrahim...

Mencintai seseorang itu fitrah manusia.Jatuh cinta tidaklah terlarang selama tidak diikuti dengan perbuatan-perbuatan yang Allah haramkan.

Boleh jadi, saat ini hati kita condong kepada seseorang.
Sehingga kita menganggap dialah yang terbaik menjadi pasangan hidup kita suatu hari nanti. Namun hal ini jangan sampai
membuat kita berlebihan dalam memanjatkan doa kepada_Nya.

Seperti berdoa, " Ya Allah,jadikanlah saya berjodoh
dengan fulanah/fulan.Jadikanlah ia yang terbaik bagi
saya."

Atau berdoa, " Ya Allah jika dia bukan jodoh saya, jadikanlah dia
jodoh saya."

Padahal Rasulullah shallallahu'alaihi wa sallam bersabda,
"Sungguh akan muncul kaum dari umat ini yang akan berbuat
melampaui batas dalam berdoa dan bersuci."
(Shahih Sunan Abi Dawud, no.87)

Mungkin saat ini kita menganggap dia yang terbaik, namun belum tentu dia lah yang terbaik menurut Allah.

Allah berfirman:
" Boleh jadi,kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia
amat buruk bagimu. Allah yang paling mengetahui, sedangkan kamu tidakmengetahui." (QS. Al-Baqarah:216)

Allah lah yang mengetahui apa yang baik dan apa yang buruk
bagi kita.Termasuk dalam masalah jodoh.

Kita boleh berusaha sekuat tenaga meraih yang kita inginkan, namun kita harus bertawakal dan menyerahkan hasilnya kpd Allah.Jodoh kita mungkin dia yang sekarang kita cintai, mungkin juga bukan.

Namun pasti itulah yang terbaik bagi kita.Yakinlah apa yang Allah
berikan adalah yang terbaik bagi kita.

Maka cukupkanlah diri dengan berdoa:
" Ya Allah karuniakanlah kepadaku seseorang yang terbaik bagiku,
terbaik bagi dunia dan akhiratku."

Dan sudah konsekuensi mengharapkan jodoh yang baik berarti senantiasa berusaha memperbaiki diri menjadi lebih
baik lagi...insyaAllah..

Continue reading...


Sunday, December 02, 2012

KETIKA ALLAH MEMILIHMU UNTUKKU...




Padamu yang Allah pilihkan dalam hidupku...
Inginku beritahu padamu... 
Aku hidup dan besar dari keluarga bahagia... 
Orang tua yang begitu sempurna... 
Dengan cinta yang begitu membuncah...
Aku dibesarkan dengan limpahan kasih yang tak terhingga...
Maka, padamu ku katakan... 
Saat Allah memilihmu dalam hidupku, 
Maka saat itu Dia berharap, kau pun sanggup melimpahkan cinta padaku... 
Memperlakukanku dengan sayang yang begitu indah...

Padamu yang Allah pilihkan untukku... 
Ketahuilah, aku hanya wanita biasa dengan begitu banyak kekurangan dalam diriku, 
Aku bukanlah wanita sempurna, seperti yang mungkin kau harapkan... 
Maka, ketika Dia memilihmu untukku, 
Maka saat itu, Dia ingin menyempurnakan kekuranganku dengan keberadaanmu. 
Dan aku tahu, Kaupun bukanlah laki-laki yang sempurna... 
Dan ku berharap ketidaksempurnaanku mampu menyempurnakan dirimu... 
Kerana kelak kita akan satu... 
Aibmu adalah aibku, dan indahmu adalah indahku, 
Kau dan aku akan menjadi 'kita'...
Padamu yang Allah pilihkan untukku...
Ketahuilah, sejak kecil Allah telah menempa diriku dengan ilmu dan tarbiyah, 
Membentukku menjadi wanita yg mencintai Rabbnya... 
Maka ketika Dia memilihmu untukku, 
Maka saat itu, Allah mengetahui bahawa kau pun telah menempa dirimu dengan ilmu-Nya... 
Maka gandeng tanganku dalam mengibarkan panji-panji dakwah dalam hidup kita... 
Itulah visi pernikahan kita... 
Ibadah pada-Nya ta'ala...

Padamu yg Allah tetapkan sebagai nahkodaku... 
Ingatlah... Aku adalah mahluk-Nya dari tulang rusuk yang paling bengkok... 
Ada kalanya aku akan begitu membuatmu marah... 
Maka, ketahuilah... Saat itu Dia menghendaki kau menasihatiku dengan hikmah, 
Sungguh hatiku tetaplah wanita yang lemah pada kelembutan... 
Namun jangan kau cuba meluruskanku, kerana aku akan patah... 
Tapi jangan pula membiarkanku begitu saja, kerana akan selamanya aku salah... 
Namun tatap mataku, tersenyumlah... 
Tenangkan aku dgn genggaman tanganmu... 
Dan nasihati aku dgn bijak dan hikmah... 
Nescaya, kau akan menemukanku tersungkur menangis di pangkuanmu... 
Maka ketika itu, kau kembali memiliki hatiku...

Padamu yang Allah tetapkan sebagai atap hunianku... 
Ketahuilah, ketika ijab atas namaku telah kau lontarkan... 
Maka dimataku kau adalah yang terindah, 
Kata2mu adalah titah untukku, 
Selama tak bermaksiat pada Allah, akanku penuhi semua perintahmu... 
Maka kalau kau berkenan ku meminta... 
Jadilah hunian yg indah, yang kukuh…
Yang mampu membuatku dan anak-anak kita nyaman dan aman di dalamnya...

Padamu yang Allah pilih menjadi penopang hidupku… 
Dalam istana kecil kita akan hadir buah hati-buah hati kita... 
Maka didiklah mereka menjadi generasi yang dirindukan syurga... 
Yang di pundaknya akan di isi dengan amanah-amanah dakwah, 
Yang roh dan jiwanya selalu merindukan jihad...  
Yang darahnya mengalir darah syuhada... 
Dan ku yakin dari tanganmu yg penuh berkah, kau mampu membentuk mereka... 
Dengan hatimu yang penuh cinta, kau mampu merengkuh hati mereka... 
Dan aku akan selalu jatuh cinta padamu...

Padamu yang Allah pilih sebagai imamku… 
Ku memohon padamu.. Redhailah padaku, 
Sungguh Redhamu adalah Redha Ilahi Rabbi... 
Mudahkanlah jalanku ke Syurga-Nya...
Kerana bagiku kau adalah kunci Syurgaku...
Ahmad Hafizan Yehya
Continue reading...


Saturday, December 01, 2012

kerana cinta♥...=)





بسم الله الر حمن الر حيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

alhamdulillah,di celah-celah kesibukan masih ada kesempatan untuk ku luangkan masa bersama blog kesayanganku ini untuk berkongsi sedikit sebanyak apa yang boleh ku kongsikan sebagai manfaat semua. 

kak poah: amboi..lama menyepi,tup-tup kerana cinta pulak ni,apa cer?

miss_wafa: hoho.=) cinta tu kan luas.nak tau apa cer, baca la ek.hehe

hari ini bermulalah program Sahabat Bahasa Arab atau اصدقاء اللغة العربية yang dikendalikan oleh seorang penyarah dari jabatan bahasa arab UKM, Ust. Zainuddin Ismail. Program ni mempunyai beberapa peringkat.untuk hari ini sebagai permulaan,dimulakan dengan perkara yang paling asas.walapun perkara asas,jika tidak dipraktikkan,prestasi kita tak akan meningkat..ok.nak tahu apa yang saya belajar hari ini?jom kita belajar sesama ek?! moga bermanfaat untuk kita semua.

ما اسمك؟
ma ismuk?

kak poah:- kenapa ismuk?kenapa bukan ma ismuka-untuk laki/ismuki-untuk perempuan?)

miss_wafa:-untuk menjadikan kita nampak profesional dalam bahasa arab,cewahh..hehe..setiap hujung perkataan arab ni,kita baca  tanda sukun,tanda mati la.tapi ikut pada kesesuaian ayat jugak.ada yang memerlukan kita sebut baris yang ayat terakhir tu.hehe.faham tak?

kak poah:tak faham?

miss_wafa:apa?!tak faham yang mana?

kak poah:maksud ma ismuk ni?

miss_wafa: owww.maksud dia siapa nama kamu.hehe.

so jawab nya..

.....اسمي
ismi....
nama saya...

miss_wafa: mudahkan??
kak poah: alah,ni kacang je!tadika dulu dah belajar dah.
miss_wafa: yeke?ok..kita teruskan ek...mana tau kot2 ada yang tak sempat belajar masa tadika dulu =p


اين ولدت؟
aina wulidta/wulidti
kamu dilahirkan dimana?

(ولدت في......( مصر
wulidtu fi...(wulidtu fi misr).
aku dilahirkan di .....(contoh->aku dilahirkan di mesir)

متى ولدت؟
mata wulidta/wulidti?
bila kamu dilahirkan?

.ولدت في اربع عشر ابريل سنة الف و تسعين مائة و تسعين
wulidtu fi arba'a a'syar april sanah alf wa tis'in miah wa tis'in.
saya dilahirkan pada 14 april 1990.

اين درست قبل هذا؟
aina darosta/darosti khobla haza?
kat mana kamu belajar sebelum ni?

درست قبل هذا في الكلية الإسلامية العالمية 
darostu khobla haza fi al-khuliyah al-islamiyah al-alamiyah.
sebelum ni saya belajar di kolej Islam Antarabangsa.

ماذا فعلت امس؟
maza fa'alta/fa'alti amss?
apa yang kamu buat semalam?

امس اتصلت بزوجي
amss ittasoltu bi zauji.
semalam aku berbual(dalam telefon) dengan suamiku.

ماذا تفعل\ تفعلين الآن؟
maza taf'al (li muzakkar-lelaki) / taf'alin(li muannas-perempuan) al-ann?
apa yang sedang kamu lakukan sekarang?

الآن اقرأ الجريدة
al-ann akroul jaridah.
sekarang saya sedang membaca surat khabar.

ما هو الطعام المفضل عندك؟
ma huwa at-to'am al-mufaddol indak?
apa makanan kegemaran kamu?

.nasi lemak الطعام المفضل عندي 
at-to'am al-mufaddol indi nasi lemak.
makanan kegemaranku nasi lemak.

ما هو هواية صديقك الحميم \ صديقتك الحميمة؟
ma huwa hiwayah sodikik al-hamim/ sodikotik al-hamimah?
apakah hobi kawan baik kamu?

هواية صديقي الحميم يطلع على فيسبوك
hiwayah sodiki al-hamim yatli' ala fesbuk.
hobi kawan baik saya ialah melayari facebook.

ماذا فعلت بعد هذا؟
maza fa'alta/fa'alti ba'da haza?
apa yang kamu hendak buat selepas ini?

 بعد هذا اريد ان اذهب الى المكتبة
ba'da haza uridu an azhab ila al-maktabah.
selepas ini saya hendak ke perpustakaan.

ما أمنيتك في المستقبل؟
ma umniyatik fi mustakbal?
apa cita-cita kamu pada masa hadapan?

(pHD)  أمنيتي في المستقبل اريد ان ادرس حتى مرحلة الدكتوراه
umniyati fi al-mustakbal uridu an adrus hatta marhalah al-dukturoh.
cita-cita saya,saya hendak belajar hingga ke peringkat kedoktoran(pHD).

ماذا فعلت كل يوم؟
maza fa'alta/fa'alti kulla yaum?
apa yang kamu buat setiap hari?

كل يوم استيقظت و اغتسلت ولبست و ذهبت ودرست و اكلت و رجعت و راجعت ونمت
kulla yaum istaikhoztu wa igtasaltu wa labistu wa zahabtu wa darostu wa akaltu wa roja'tu wa roji'tu wa nimtu.
setiap hari saya bangun, mandi,pakai,,pergi,belajar,makan,balik,ulangkaji dan tidur.

miss_wafa: haaa.senang kan?
kak poah: @_@....

hehe.tak apa.slow and steady ok?

لان كل شئ في اوله صعب
(kerana setiap permulaan itu susah.)
lama-lama nanti insyaallah mudah.praktis selalu ok?

p/s: kalau ada kesalahan,mohon teguran ek.sama-sama kita belajar.moga Allah berkati perjuangan kita dalam menuntu ilmu..

semoga terpupuk dalam diri kita rasa cinta dan semangat untuk mempelajari bahasa arab.
ana uhibbu lughatul arabiyah.



Continue reading...


Thursday, November 29, 2012

cinta dalam diam...


Duhai gadis, mahukah ku beritahukan padamu bagaimana mencintai dengan indah?
Inginkah ku bisikkan bagaimana mencintai dengan syahdu..
Maka dengarlah..

Gadis, Saat ku jatuh cinta..
Tak akan ku berucap..
Tak akan ku berkata..
Namun ku hanya akan diam..

Saat ku mencintai, takkan pernah ku menyatakan.
Tak akan ku menggoreskan..
Yang ku lakukan hanyalah diam..

Aku tahu, cinta adalah fitrah..sebuah anugerah tak terperih..
Kerana cinta adalah kehidupan.
Kerana rasa itu adalah cahaya.
Aku tahu, hidup tanpa cinta, bagaikan hidup dalam gelap gelita..
Namun.. Saat rasa itu menyapa, maka hadapi dgn anggun.
Kerana rasa itu ibarat belenggu pelangi, dengan begitu banyak warna.
Cinta terkadang mbuatmu bahagia, namun tak jarang mbuatmu menderita.
Cinta ada kalanya manis bagaikan gula,
Namun juga mampu memberi pahit yang sangat getir.
Cinta adalah perangkap rasa..
Sekali kau salah berlaku, maka kau akan terkungkung dalam waktu yang lama dalam lingkaran derita.

Maka gadis, Agar kau dapat keluar dari belenggu itu.
Dan mampu melaluinya dgn anggun..
Maka mencintailah dalam hening.
Dalam diam..
Tak perlu kau lari, tak perlu kau hindari.
Namun juga, jangan kau sikapi dgn berlebihan.
Jangan kau lepaskan rasamu.
Jangan kau tumpahkan segala sukamu..

Cubalah merenung sejenak dan fikirkan dgn tenang..
Kita percaya takdir bukan?
Kita tahu dengan sangat jelas...
Dia, Allah telah mengatur segalanya dengan begitu rapinya?
Jadi, apa yang kau risaukan?
Biarkan Allah yg mengaturnya,
Dan yakinlah di tangan-Nya semua akan baik-baik saja..

Cubalah renungkan...
Dia yang kau cinta, belum tentu atau mungkin tak akan pernah menjadi milikmu..
Dia yang kau puja, yang kau ingat saat siang dan yang kau tangisi ketika malam,
Akankah dia yang telah Allah takdirkan denganmu?

Gadis, kita tak tahu dan tak akan pernah tahu..
Hingga saatnya tiba..
Maka, ku ingatkan padamu, tidakkah kau malu jika smua rasa telah kau bebaskan...
Namun ternyata kelak bukan kau yg dia pilih untuk mendampingi hidupnya?
Gadis, Kerana cinta kita begitu agung untuk di luahkan..
Begitu mulia untuk di tampakkan..
Begitu sakral untuk di tumpahkan..

Dan sedarilah gadis, fitrah kita wanita adalah pemalu,
Dan kau indah kerana sifat malumu..
Lalu, masihkah kau tampak menawan jika rasa malu itu telah di nafikan?
Masihkah kau tampak bestari jika malu itu telah kau singkap..
Duhai gadis, jadikan malu sebagai selendangmu..
Maka tawan hatimu sendiri dalam sangkar keimanan..
Dalam jeruji kesetiaan..
Yah.. Kesetiaan padanya yg telah Allah tuliskan namamu dan namanya di Lauhul Mahfuzh..
Jauh sebelum bumi dan langit dicipta..

Maka cintailah dlm hening.
Agar jika memang bukan dia yg ditakdirkan untukmu,
Maka cukuplah Allah dan kau yg tahu segala rasamu..
Agar kesucianmu tetap terjaga..
Agar keanggunanmu tetap terbias..

Maka, ku beritahukan padamu,
Pegang kendali hatimu..Jangan kau lepaskan.
Acuhkan semua godaan yg menghampirimu..
Cinta bukan untuk kau hancurkan, bukan untuk kau musnahkan..
Namun cinta hanya butuh kau kendalikan, hanya cukup kau arahkan..

Gadis... yg kau perlukan hanya waktu, sabar dan percaya..
Maka, peganglah kendali hatimu,
Lalu..Arahkan pd Nya..
Dan cintailah dalam diam..
Dalam hening..
Itu jauh lebih indah..

Jauh lebih suci..

p/s: duhai sahabat dan adikku, tak rugi memendam cinta dari meluahkan. Andai benar jodoh itu ada pasti kau merasa sangat bahagia bila si Dia melamar dengan cara yang baik. Tapi andai si Dia bukan milikmu, maka jangan bersedih kerana cinta itu hanya kau dan Allah sahaja yang tahu dan kau tidak akan merasa malu. Malah kekecewaan kau pasti akan berganti dengan kebahagiaan kerana mencari si Dia yang terbaik bukan seperti memetik delima segar dalam taman indah. Penuh berliku dan setiap kesusahan pasti akan merasa bahagia. Kerana kejayaan tidak boleh dapat dengan mudah dan setiap kebahagiaan yang dapat dengan mudah pasti terselit kesedihan yang panjang...binalah keluarga idaman dengan haruman mawaddah dan sakinah 
Continue reading...


Sunday, November 25, 2012

the beauty of pregnency


1. Sehingga bersalin, rahim ibu akan mengembang 500 kali ganda dari saiz normal untuk menampung kandungannya.

2. Hanya 5% bayi yang lahir pada tarikh EDD (Estimated Due Date) mereka. Kebanyakannya lahir antara minggu ke 37 dan 42 kehamilan.

3. Purata darah yang hilang melalui proses kelahiran normal adalah 500ml.

4. 80% wanita mengalami sindrom “Baby Blues” semasa 2 minggu terawal selepas bersalin disebabkan oleh perubahan hormon badan.

5. Hanya 1 daripada 10 wanita mengalami pecah air ketuban sebelum proses bersalin bermula. Kebanyakan wanita hanya akan mengalaminya apabila mereka telah bersedia untuk meneran keluar bayi.

6. Apabila seorang ibu mula sakit hendak bersalin, tercatatlah pahala jihad baginya.

7. Badan manusia hanya mampu menanggung kesakitan sehingga 45 Del. Tetapi semasa bersalin ibu akan mengalami sehingga 57 Del yang bersamaan dengan 20 tulang dipatahkan serentak.

8. Apabila seorang ibu melahirkan anak, terhapuslah dosa-dosa lepas bagi wanita itu.

9. Ibu bersalin akan dapat pahala 70 tahun solat dan puasa.

10. Setiap kesakitan pada satu uratnya, Allah hadiahkannya pahala menunaikan haji.
Continue reading...


 

✿ MiSs♥WaFa ✿ Copyright © 2009 Designed by Ipietoon Blogger Template In collaboration with fifa
Cake Illustration Copyrighted to Clarice