ღjangan bersedih...ღ

✿be my important persons...✿

.::♥ SYURGA CINTA ♥::.

"♥"Allahumma ar Zuknaa Hubbak, Wa hubba Man Yuhibbuk, Wa Hubba ‘Amalin Solihin Yukorribuna ila Hubbik." Ya Allah, aku mohon cintaMu, dan cinta orang orang yang menyintaiMu, dan cinta orang yang beramal soleh mendekatkan aku kepada cintaMu. Jodoh dari Allah… masuk meminang dan langsung bernikah,cinta berputik selepasnya,maka itulah SYURGA CINTA "

ღkalamku...ღ

Bukan semua yang menggembirakan hati kita baik untuk kita. Kadang-kadang yang menggembirakan itu tersembunyi derita. Dan bukan semua yang memualkan hati kita tidak baik untuk kita. Kadang-kadang di situlah letaknya bahagia.

(◠‿◠) (◕‿◕ ''')

Top 10 Members

Saturday, December 01, 2012

kerana cinta♥...=)





بسم الله الر حمن الر حيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

alhamdulillah,di celah-celah kesibukan masih ada kesempatan untuk ku luangkan masa bersama blog kesayanganku ini untuk berkongsi sedikit sebanyak apa yang boleh ku kongsikan sebagai manfaat semua. 

kak poah: amboi..lama menyepi,tup-tup kerana cinta pulak ni,apa cer?

miss_wafa: hoho.=) cinta tu kan luas.nak tau apa cer, baca la ek.hehe

hari ini bermulalah program Sahabat Bahasa Arab atau اصدقاء اللغة العربية yang dikendalikan oleh seorang penyarah dari jabatan bahasa arab UKM, Ust. Zainuddin Ismail. Program ni mempunyai beberapa peringkat.untuk hari ini sebagai permulaan,dimulakan dengan perkara yang paling asas.walapun perkara asas,jika tidak dipraktikkan,prestasi kita tak akan meningkat..ok.nak tahu apa yang saya belajar hari ini?jom kita belajar sesama ek?! moga bermanfaat untuk kita semua.

ما اسمك؟
ma ismuk?

kak poah:- kenapa ismuk?kenapa bukan ma ismuka-untuk laki/ismuki-untuk perempuan?)

miss_wafa:-untuk menjadikan kita nampak profesional dalam bahasa arab,cewahh..hehe..setiap hujung perkataan arab ni,kita baca  tanda sukun,tanda mati la.tapi ikut pada kesesuaian ayat jugak.ada yang memerlukan kita sebut baris yang ayat terakhir tu.hehe.faham tak?

kak poah:tak faham?

miss_wafa:apa?!tak faham yang mana?

kak poah:maksud ma ismuk ni?

miss_wafa: owww.maksud dia siapa nama kamu.hehe.

so jawab nya..

.....اسمي
ismi....
nama saya...

miss_wafa: mudahkan??
kak poah: alah,ni kacang je!tadika dulu dah belajar dah.
miss_wafa: yeke?ok..kita teruskan ek...mana tau kot2 ada yang tak sempat belajar masa tadika dulu =p


اين ولدت؟
aina wulidta/wulidti
kamu dilahirkan dimana?

(ولدت في......( مصر
wulidtu fi...(wulidtu fi misr).
aku dilahirkan di .....(contoh->aku dilahirkan di mesir)

متى ولدت؟
mata wulidta/wulidti?
bila kamu dilahirkan?

.ولدت في اربع عشر ابريل سنة الف و تسعين مائة و تسعين
wulidtu fi arba'a a'syar april sanah alf wa tis'in miah wa tis'in.
saya dilahirkan pada 14 april 1990.

اين درست قبل هذا؟
aina darosta/darosti khobla haza?
kat mana kamu belajar sebelum ni?

درست قبل هذا في الكلية الإسلامية العالمية 
darostu khobla haza fi al-khuliyah al-islamiyah al-alamiyah.
sebelum ni saya belajar di kolej Islam Antarabangsa.

ماذا فعلت امس؟
maza fa'alta/fa'alti amss?
apa yang kamu buat semalam?

امس اتصلت بزوجي
amss ittasoltu bi zauji.
semalam aku berbual(dalam telefon) dengan suamiku.

ماذا تفعل\ تفعلين الآن؟
maza taf'al (li muzakkar-lelaki) / taf'alin(li muannas-perempuan) al-ann?
apa yang sedang kamu lakukan sekarang?

الآن اقرأ الجريدة
al-ann akroul jaridah.
sekarang saya sedang membaca surat khabar.

ما هو الطعام المفضل عندك؟
ma huwa at-to'am al-mufaddol indak?
apa makanan kegemaran kamu?

.nasi lemak الطعام المفضل عندي 
at-to'am al-mufaddol indi nasi lemak.
makanan kegemaranku nasi lemak.

ما هو هواية صديقك الحميم \ صديقتك الحميمة؟
ma huwa hiwayah sodikik al-hamim/ sodikotik al-hamimah?
apakah hobi kawan baik kamu?

هواية صديقي الحميم يطلع على فيسبوك
hiwayah sodiki al-hamim yatli' ala fesbuk.
hobi kawan baik saya ialah melayari facebook.

ماذا فعلت بعد هذا؟
maza fa'alta/fa'alti ba'da haza?
apa yang kamu hendak buat selepas ini?

 بعد هذا اريد ان اذهب الى المكتبة
ba'da haza uridu an azhab ila al-maktabah.
selepas ini saya hendak ke perpustakaan.

ما أمنيتك في المستقبل؟
ma umniyatik fi mustakbal?
apa cita-cita kamu pada masa hadapan?

(pHD)  أمنيتي في المستقبل اريد ان ادرس حتى مرحلة الدكتوراه
umniyati fi al-mustakbal uridu an adrus hatta marhalah al-dukturoh.
cita-cita saya,saya hendak belajar hingga ke peringkat kedoktoran(pHD).

ماذا فعلت كل يوم؟
maza fa'alta/fa'alti kulla yaum?
apa yang kamu buat setiap hari?

كل يوم استيقظت و اغتسلت ولبست و ذهبت ودرست و اكلت و رجعت و راجعت ونمت
kulla yaum istaikhoztu wa igtasaltu wa labistu wa zahabtu wa darostu wa akaltu wa roja'tu wa roji'tu wa nimtu.
setiap hari saya bangun, mandi,pakai,,pergi,belajar,makan,balik,ulangkaji dan tidur.

miss_wafa: haaa.senang kan?
kak poah: @_@....

hehe.tak apa.slow and steady ok?

لان كل شئ في اوله صعب
(kerana setiap permulaan itu susah.)
lama-lama nanti insyaallah mudah.praktis selalu ok?

p/s: kalau ada kesalahan,mohon teguran ek.sama-sama kita belajar.moga Allah berkati perjuangan kita dalam menuntu ilmu..

semoga terpupuk dalam diri kita rasa cinta dan semangat untuk mempelajari bahasa arab.
ana uhibbu lughatul arabiyah.





1 pendapat:

CHE ROSSLI on December 2, 2012 at 9:26 AM said...

Assalam, waa dengan entri cik wawa ni. teringt zaman pmr dulu. belajar bahasa arab tapi time tu kurang minat. Sekarng baru rasa rugi.

Dulu rajin hafal dialog nak ejas awek.

awak ada no telefon dlm bahasa arab. haha. lawak2 bila fikrkan balik.

zina hati

Post a Comment

THANKS FOR YOUR COMMENT
:-)
MAY ALLAH BLESS US
DO COME AGAIN!

 

✿ MiSs♥WaFa ✿ Copyright © 2009 Designed by Ipietoon Blogger Template In collaboration with fifa
Cake Illustration Copyrighted to Clarice