ღjangan bersedih...ღ

✿be my important persons...✿

.::♥ SYURGA CINTA ♥::.

"♥"Allahumma ar Zuknaa Hubbak, Wa hubba Man Yuhibbuk, Wa Hubba ‘Amalin Solihin Yukorribuna ila Hubbik." Ya Allah, aku mohon cintaMu, dan cinta orang orang yang menyintaiMu, dan cinta orang yang beramal soleh mendekatkan aku kepada cintaMu. Jodoh dari Allah… masuk meminang dan langsung bernikah,cinta berputik selepasnya,maka itulah SYURGA CINTA "

ღkalamku...ღ

Bukan semua yang menggembirakan hati kita baik untuk kita. Kadang-kadang yang menggembirakan itu tersembunyi derita. Dan bukan semua yang memualkan hati kita tidak baik untuk kita. Kadang-kadang di situlah letaknya bahagia.

(◠‿◠) (◕‿◕ ''')


Sunday, November 14, 2010

ღkenapa lelaki patut suka pada aku?....ღ



بسم الله الر حمن الر حيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


wah..hebatnye title posting kali ni..hehe.ni tajuk artikel dalam sebuah buku bertajuk "i love you too-penulisnya BADRUL HISHAM SHARI"..so,sy amat tertarik dengan artikel ini dan sy dengan berasa berbesar hati untuk berkongsi dengan semua pengunjung blog sy ni.harap sudi luangkan masa untuk membaca.ok?

"PERIGI cari timba.....Wah,hebatnya perumpamaan ini.tapi apa bendanya perigi tu?menurut kamus dewan, perigi ialah tanah yang dikorek untuk mendapatkan sumber air bersih yang digunakan pada zaman datuk nenek kita dahulu.Jadi perigi itu sifatnya tidak bergerak walau dengan apa cara sekalipun.

Ditarik,ditolak,diumpil...ia tetap tidak akan bergerak..sesiapa yang nak perigi tu,datanglah bawa timba.nak suruh perigi tu datang, minta maaflah.

jadi,inilah perumpamaan yang popular digunakan oleh masyarakat kita untuk menggambarkan usaha-usaha pihak perempuan membuka mulut untuk mencari jodohnya sendiri,usaha ini memang tidak akan menjadi dan memang akan gagal seratus peratus.

kenapa?Sebab kita sendiri yang menggagalkannya! Kenapa pula kita nak samakan usaha murni mereka itu dengan perigi?

oleh sebab peribahasa 'perigi cari timba' ini sudah menjadi stigma sosial berdekad-dekad lamanya dalam institusi masyarakat kita, memanglah susah ia hendak dipulihkan.Apa pun cuba-cubalah kita belajar lari dari tradisi ini..

maka,apa yang patut diuat ialah pihak lelaki perlu lebih peka dengan setiap 'sign' atau 'signal' yang datang daripada pihak perempuan yang sifatnya 'indirect', berlapik, berselindung dan macam-macam 'ber' lagi.

tapi kalau tak paham bahasa 'sign/ isyarat (atau saja-saja buat tak faham), maka berlalulah 'sign' itu dibawa angin. Bagi orang macam ini, saya hendak ingatkan, "TOLONG JANGAN MAINKAN PERASAAN PEREMPUAN". kalau ada 'sign-sign" macam tu, berilah reaksi atau berterus teranglah. Sebaik-baiknya gunakan perantaraan orang ketiga.Sekurang-kurangnya dia tidak perlu tertunggu-tunggu dan kalau gagal pun,dia boleh cuba yang lain.

satu hal yang paling penting untuk adik-adik perempuan kita yang berhasrat untuk memperaktikkan perumpamaan "perigi cari timba" ini ialah dia kena 'letakkan dirinya dalam kasut' sang teruna idaman tu.Maknanya, dia kena cari sebab kenapa teruna itu patut berkenan pada dia. Sesuaikah dia? Cantikkah dia? Agamanya macam mana? Ini semua adalah persoalan yang sering di ambil kira oleh si teruna sebelum dia buat keputusan. Selama ini asyik pihak perempuan saja yang ada kuasa autoriti untuk buat keputusan sama ada mahu menerima atau menolak lamaran si teruna.Haa, sekarang giliran lelaki pulak buat keputusan.

nasihat saya pada adik-adik perempuan semua, usah takut atau bimbang.kalau pun adik-adik tidak cukup cantik atau kerja tidak seberapa, ada satu perkara yang adik-adik boleh baiki dan inilah yang sering diberi perhatian utama oleh keluarga lelaki iaitu agama.Agama ialah aset paling penting untuk kesejahteraan rumah tangga.Oleh itu, tingkatkanlah kualiti agama untuk memulakan langkah. Selamat mencuba!!"

ok.tamat.ini lah hasil penulisan yang hebat dari BADRUL HISHAM SHARI.ada banyak lagi artikel2 motivasi yang menarik,sapa nak,boleh la beli buku ni yer.tajuk buku ni 'i love you too'.
artikel ni amat menarik.semoga apa yang baik dari artikel ni kita manfaatkan bersama...






0 pendapat:

Post a Comment

THANKS FOR YOUR COMMENT
:-)
MAY ALLAH BLESS US
DO COME AGAIN!

 

✿ MiSs♥WaFa ✿ Copyright © 2009 Designed by Ipietoon Blogger Template In collaboration with fifa
Cake Illustration Copyrighted to Clarice