ღjangan bersedih...ღ

✿be my important persons...✿

.::♥ SYURGA CINTA ♥::.

"♥"Allahumma ar Zuknaa Hubbak, Wa hubba Man Yuhibbuk, Wa Hubba ‘Amalin Solihin Yukorribuna ila Hubbik." Ya Allah, aku mohon cintaMu, dan cinta orang orang yang menyintaiMu, dan cinta orang yang beramal soleh mendekatkan aku kepada cintaMu. Jodoh dari Allah… masuk meminang dan langsung bernikah,cinta berputik selepasnya,maka itulah SYURGA CINTA "

ღkalamku...ღ

Bukan semua yang menggembirakan hati kita baik untuk kita. Kadang-kadang yang menggembirakan itu tersembunyi derita. Dan bukan semua yang memualkan hati kita tidak baik untuk kita. Kadang-kadang di situlah letaknya bahagia.

(◠‿◠) (◕‿◕ ''')

Top 10 Members

Tuesday, March 02, 2010

pertandingan kubur








erm..cantik betul kubur2 kat ats ni..tapi cantik nya untuk apa ya??x ke rasa membazir?tak rasa kelakar ke?nak tergelak pun ada,rasa sedih pun ada..macam2 rasa ada...erm..perhiasan kubur yg terlampau macam ni adalah haram ye.

.Hakikat yang tak dapat ditolak, pusara ni semua memang sangat cantik. Malah teramat-amat cantik. Tentu ada antara korang yang terniat nak ada kubur macam ni bila dah 'KO' nanti. Tapi mengapa kubur-kubur sebegini dikatakan haram? Baca artikel di bawah.

Larangan dari Rasulullah shallallaahu alaihi wasallam:
Dari Jabir radhiyallahu anhu, dia berkata,Rasulullah shallallaahu alaihi wa sallam telah melarang kuburan dikapur (di simen), dijadikan tempat duduk, dan juga didirikan bangunan diatasnya.
(Hadith Riwayat Imam Muslim)
Dan membawa bunga-bungaan / jambak-jambak bunga dan seumpamanya bersama jenazah adalah diharamkan yang telah menular dikalangan orang-orang Islam kerana mengikuti adat-adat orang kafir dan Melayu kuno dalam upacara-upacara jenazah mereka. Juga kerana perbuatan tersebut boleh mensia-siakan harta tanpa faedah dan memberi makna bermegah-megah dan berbangga..
Manakala hukumnya adalah haram jika kubur dibina menggunakan marmar (marble) dan seumpamanya, kerana amat berlawanan dengan ajaran Rasulullah shallallaahu alaihi wa sallam, juga kerana terdapat pembaziran harta yang ditegah syarak serta terdapat sifat bermegah dan menunjuk yang amat dimurkai Allah subhanahuwata?ala.
Ali bin Abi Talib radhiyallahu anhu berkata kepada Abi Hayyaj Al-Asadi.
wALLAHua'lam..



2 pendapat:

Siapakah Aku? on March 4, 2010 at 3:10 PM said...

Wallahu`alam..
syukran ya ukhti..
mmg telah menular pn..
malah sehingga tiap2 ummat Islam melaksanakannya...

apa yg dpt meyakinkan kita..adanya hadith...
;)

DAKWAH YEOP on March 24, 2010 at 4:31 PM said...

Allahul musta'an,,kejahilan umat islam selain diam dirinya para ulama daripada memberikan teguran dan bantahan menyebabkan perkara haram diangggap makruh, bahkan kdg2 sudah menjadi halal.

saya ingin tahu dikawasan manakah perkuran spt ini? syukran tuan blog kerana mengambil berat topik spt ini...Mubarak fiki.

Post a Comment

THANKS FOR YOUR COMMENT
:-)
MAY ALLAH BLESS US
DO COME AGAIN!

 

✿ MiSs♥WaFa ✿ Copyright © 2009 Designed by Ipietoon Blogger Template In collaboration with fifa
Cake Illustration Copyrighted to Clarice