ღjangan bersedih...ღ

✿be my important persons...✿

.::♥ SYURGA CINTA ♥::.

"♥"Allahumma ar Zuknaa Hubbak, Wa hubba Man Yuhibbuk, Wa Hubba ‘Amalin Solihin Yukorribuna ila Hubbik." Ya Allah, aku mohon cintaMu, dan cinta orang orang yang menyintaiMu, dan cinta orang yang beramal soleh mendekatkan aku kepada cintaMu. Jodoh dari Allah… masuk meminang dan langsung bernikah,cinta berputik selepasnya,maka itulah SYURGA CINTA "

ღkalamku...ღ

Bukan semua yang menggembirakan hati kita baik untuk kita. Kadang-kadang yang menggembirakan itu tersembunyi derita. Dan bukan semua yang memualkan hati kita tidak baik untuk kita. Kadang-kadang di situlah letaknya bahagia.

(◠‿◠) (◕‿◕ ''')

Top 10 Members

Monday, May 23, 2011

✿banggakah menjadi EGO?...✿



بسم الله الر حمن الر حيم السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

alhamdulillah,setelah lama tak menulis,kali ni hat saya sangat memberontak untuk berkata-kata.hehe.tak ada la apa nak di katakan,cuma sekadar isu kecil yang bermain difikiran..kadang-kadang saya tertanya-tanya,kenapa manusia adakalanya bangga dengan sikap ego yang ada dalam diri mereka.kenapa?sampai adakala sikap ego ni boleh menyakiti orang sekelilingnya tanpa dia sedari akibat terselindung dibalik topeng ke"ego"an?adakah hebat berpendirian dengan sifat ego?adakah sifat ini mencontohi akhlak junjungan mulia kita Rasulullah saw?
ego...jantina si pemilik sifat ini ada di kalangan lelaki dan perempuan.cuma,apa yang saya selalu nampak,ego lebih kepada lelaki,perempuan pula lebih kepada emosi dan emosi yang tak lamanya berubah jadi ego.mungkin ini hanya sekadar pendapat dari diri saya yang masih cetek ilmu...ego dan tegas.mempunyai definisi yang berlainan.bagi saya,tegas itu lebih segak dari ego.

ego ni lebih menyakitkan. seriously...ego dengan manusia ni apa lah punca nya ye???ok..punca ego tertanam dalam hati manusia adalah kerana ego kepada Allah.orang yang besar diri sebenarnya tida mengenal kebesaran Allah SWT. Jika Allah "dibesarkan" dalam dirinya,nescaya terasa kerdillah diri dan dengan itu seseorang manusia akan mudah berhubung dengan manusia lain.

KENAL ALLAH JUGA AKAN MEMBUAHKAN RASA CINTA KEPADA-NYA . DAN CINTA KERANA ALLAH ITULAH SUMBER CINTA KITA SESAMA MANUSIA.

Gugurlah 3 ciri ego:- berasa diri lebih baik,memandang hina orang lain, dan menolak kebenaran daripada diri sesama manusia...

(sumber rujukan buku "bahagianya menjadi pengantin sepanjang masa-mardiana mat ishak").

so,dari apa yang saya tulis diatas,masih perlukah kita simpan sifat ego dalam diri kita?kadang-kadang kita dah nampak,dah jumpa dan dah rasa kita dah ada yang terbaik,tapi kenapa kita sia-siakan dan dalam masa yang sama kita masih mengharap yang terlebih baik dari apa yang kita ada jangan nanti ,yang dikejar tak dapat,yang di kendong berciciran..last2,apa pun tak ada.kenapa?kerana ego la.tak menghargai apa yang kita ada.sampai waktu dia pergi,baru lah mula nak menyesali..pada masa tu,baru ego nak luntur,tak ada maknanya lagi....

saya harapkan apa yang saya sampaikan ni bermanfaat untuk kita semua...
segala salah dan silap,ampun maafku pinta seikhlas hati..
wassalam...



1 pendapat:

Azree on June 3, 2011 at 11:07 PM said...

Sentiasa memandang kelemahan diri juga boleh mengelakkan dari merasa ego,

Cuma jangan sampai hilang keyakinan pula.

Post a Comment

THANKS FOR YOUR COMMENT
:-)
MAY ALLAH BLESS US
DO COME AGAIN!

 

✿ MiSs♥WaFa ✿ Copyright © 2009 Designed by Ipietoon Blogger Template In collaboration with fifa
Cake Illustration Copyrighted to Clarice