ღjangan bersedih...ღ

✿be my important persons...✿

.::♥ SYURGA CINTA ♥::.

"♥"Allahumma ar Zuknaa Hubbak, Wa hubba Man Yuhibbuk, Wa Hubba ‘Amalin Solihin Yukorribuna ila Hubbik." Ya Allah, aku mohon cintaMu, dan cinta orang orang yang menyintaiMu, dan cinta orang yang beramal soleh mendekatkan aku kepada cintaMu. Jodoh dari Allah… masuk meminang dan langsung bernikah,cinta berputik selepasnya,maka itulah SYURGA CINTA "

ღkalamku...ღ

Bukan semua yang menggembirakan hati kita baik untuk kita. Kadang-kadang yang menggembirakan itu tersembunyi derita. Dan bukan semua yang memualkan hati kita tidak baik untuk kita. Kadang-kadang di situlah letaknya bahagia.

(◠‿◠) (◕‿◕ ''')

Top 10 Members

Saturday, July 03, 2010

✿betol tak??!!..✿


بسم الله الر حمن الر حيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


erm..terasa lama sungguh tak membebel kat sini.tapi hari in,insyaallah banyak isu-isu yang nak "dibebelkan"...semoga bebelan ni dapat dimanfaatkan bersama..

ok..pertamanya kita nak sentuh tentang cerita realiti dah fantasi..antara dua ni mana lebih popular??ok..contoh pendekatannya antara saidina abu bakar dan ben 10,mana lebih terkenal sekarang ni terutamanya diminda anak-anak?kalau kite ajukan soalan cepu gangsa ni kat budak-budak zaman searang ni,agakanya siapalah yang lebih melekat dalam otak diorang kan?kita boleh teka apa budak-budak ni akan jawab..pengorbanan ahli ben10 lebih menyerlah dari sahabat nabi kita..kalau di tanya pada kanak-kanak ,siap nama karakter kartun dalam tv,anak-anak kita mungkin hebat dalam menyebutkan satu persatu.tambahan pula jika ada ibu bapa yang merasa bangga bila anak-anak nya kenal batman,superman,spiderman dan bermacam-macam man lagi..tap bila disentuh tentang sirah nabawiyyah,mungkin nama rasulullah s.a.w je yang berjaya disebut.bagaimana dengan pejuang-pejuang islam yang lain??tak popular kah mereka sedangkan mereka wujud di alam realiti sedangkan kartun-kartun hanya di alam fantasi???bila kita sebutkan nama-nama pejuang-pejuang islam seperti abu bakar as-siddiq,umar bin al-khattab,uthman bin affan,salman al-farisi, sa'ad bin abi waqqas dan ramai lagi tokoh-tokoh hebat islam..tapi malang nya,nama-nama mereka ni makin lama makin dilupakan..jangankan kanak-kanak,kadang2 jika orang dewasa pun terlepas pandang juga....

ok..situasi seterusnya...jika anak-anak gagal mengeja perkataan rumi samada bahasa melayu atau english,gagal membaca dengan baik.malu sangat-sangat jika anak tak reti membaca..apa tindakan ibu bapa?ada yang kena marah lah.bagus lah marah anak..marah untuk mendidik..macam-macam usaha digunakan..tapi,apa terjadi bila anak-anak tak reti mengaji al-quran?ibu bapa hantar je pergi mengaji kat mana-mana tempat.tapi jarang sekali ibu bapa tu memperdengarkan bacaan anak mereka.harapkan anak tu mengaji kat tempat belajar tu je.kalau anak tak pandai mengaji pun jarang ibu bapa yang moden-moden ni nak ambik pusing..ye la..."belajar agama ni tak boleh pergi jauh"..ini lah yang sering kite dengari..


erm..cukuplah sampai sini je dulu..apa-apa pun yang kita lakukan sementara tengah hidup sihat ni,manfaatkanlah..ingatlah,MATI adalah sahabat yang paling hampir dengan kite sehinggakan kita tak dapat menyangka ketibaanya.kita hidup di dunia bukan untuk selamanya.tak selamanya kita mampu menongkat langit.perseimbangkan saham kita di dunia dan di akhirat..kejar lah dunia untuk meningkatkan saham akhirat...jangan kita leka mengejar dunia sehingga lupa akhirat tu lebih kekal lamanya..jika kite kejar dunia,kita akan dapat dunia.tapi ingat,dunia ni sementara je...

wallahu taala a'lam.....
wassalam...








2 pendapat:

Norhayati Rostam on July 3, 2010 at 1:14 PM said...

Subhanallah..memang sangat sukar nak jumpa anak2 yang lebih mengenali para sahabat dari wira fantasi

♥MiSs WaFa♥ on July 3, 2010 at 3:57 PM said...

ya,skali lagi budaya barat telah berjaya masuk ke minda generasi muda kite...

Post a Comment

THANKS FOR YOUR COMMENT
:-)
MAY ALLAH BLESS US
DO COME AGAIN!

 

✿ MiSs♥WaFa ✿ Copyright © 2009 Designed by Ipietoon Blogger Template In collaboration with fifa
Cake Illustration Copyrighted to Clarice