ღjangan bersedih...ღ

✿be my important persons...✿

.::♥ SYURGA CINTA ♥::.

"♥"Allahumma ar Zuknaa Hubbak, Wa hubba Man Yuhibbuk, Wa Hubba ‘Amalin Solihin Yukorribuna ila Hubbik." Ya Allah, aku mohon cintaMu, dan cinta orang orang yang menyintaiMu, dan cinta orang yang beramal soleh mendekatkan aku kepada cintaMu. Jodoh dari Allah… masuk meminang dan langsung bernikah,cinta berputik selepasnya,maka itulah SYURGA CINTA "

ღkalamku...ღ

Bukan semua yang menggembirakan hati kita baik untuk kita. Kadang-kadang yang menggembirakan itu tersembunyi derita. Dan bukan semua yang memualkan hati kita tidak baik untuk kita. Kadang-kadang di situlah letaknya bahagia.

(◠‿◠) (◕‿◕ ''')

Top 10 Members

Friday, July 27, 2012

HAPPY FASTING.DONT LET YOUR "nafsu" WIN!


bissmillahirahmanirahim...

alhamdulillah,setelah hampir setahun menyepi dari mengisi cerita hati dalam blog yang disayangi ini,akhirnya hari ini berkesempatan juga untuk ku mencoret kalam yang tersimpan sekian lama ini di ruangan blog ku ini.
alhamdulillah,syukur pada rahmat Illahi,dipanjangkan umur kita semua untuk berpuasa di bulan ramadhan tahun ini.direzeki badan yang sihat untuk melaksanakan rukun islam yang ketiga ini..belum terlambat untuk ku ucapkan kepada sekalian umat islam SALAM RAMADHAN KAREEM...ALLAHU AKRAM.semoga ramadhan kali ini lebih kita hargai,bersama kita laksanakan dengan penuh rasa insaf,takwa dan syukur dengan segala limpah kurnian nikmat yang telah Allah berikan pada kita hingga ke saat ini.

sangat ku tertarik dengan pertanyaan seorang warga somalia kepada seorang ulama.sehingga membuatkan ulama ini menitiskan air matanya..."wahai saudara,adakah sesungguhnya ALLAH SWT itu menerima puasaku kerana aku tidak bersahur,dan jugak tidak berbuka..."..

telah kita sedia maklum dengan kesengsaran rakyat somalia yang hidup dalam kesusahan,tidak cukup makanan dan minuman..cuba kita bandingkan dengan keadaan kia disini.semiskin-miskin kita,sekurang-kurangnya bubur di jadikan alas perut.masihkah kita layak untuk meragui nikmat ALLAH?bukankah lebih baik kita bersyukur..sesungguhnya syukur itu tinggi darjatnya.adakalanya kita bisa bersabar,tapi kita belum cukup bersyukur...renungan ini ku titipkan untuk muhasabah diriku..dan sesiapa sahaja yang membaca hasil tarian jari jemari ku.ingin ku katakan,sesungguhnya ramadhan ini bulan yang barokah, lebih suka ingin ku ucapkan sebagai pesta ibadah untuk umat islam seluruhnya.di bulan yang mulia ini,segala ibadah kita dilipat gandakan ganjarannya.tapi,manusia kini menjadikan bulan puasa sebagai PESTA MAKANAN...sehingga ada sesetengah manusia yang berhabisan membeli makanan lebih dari keperluan.membeli makanan di bazar,seumpama tidak makan bertahun-tahun.sedangkan puasa hanya beberapa jam sahaja.perbuatan tamak,dengan membeli makanan mengikut nafsu,dan akhirnya makanan berlebihan itu disedekahkan ke dalam tong sampah.bukankah ini sudah mengundang pembaziran?sifat yang selalu diperaktikan oleh syaitan?!

teringat seketika kenanganku ketika berpuasa di bumi mesir.sepanjang hidupku,ketika disana baru ku rasakan nikmat sebenarnya bulan ramadhan.sungguhpun jauh diperantauan,tapi sangat ku rasai indahnya ramadhan disana.pernah ku katakan "berpuasa di mesir terasa ramadhan nya, berpuasa dia malaysia terasa syawalnya"...sungguh! kini aku kembali ke tanah air ku malaysia.dua bulan sebelum kedatangan ramadhan,begitu banyaklah tersiar dia muka majalah hiburan mahupun masakan tentang persedian SYAWAL.sedangkan RAMADHAN yang tiba dahulu sebelum SYAWAL...tidakku nafikan keindahan SYAWAL.tapi,apa yang ku kesali, SYAWAL yang di harapakan tidak dirai..seketika disana,umat islam sangat-sangat mengalu-alu dan menanti-nantikan bulan ramadhan.sehingga pemergiannya ditangisi.sehinggakan aku sendiri tidak sedar ramadhan sudah melabuhkan tirainya.sungguh umat islam disana sangat mencintai ramadhan.tapi,bukanlah bermaksud kedatangan syawal tidak diundang.malah syawal jugak dirai meriah seadanya.cuma disini ingin ku tekankan tentang kedatangan ramadhan yang sepatutnya lebih kita utamakan.

pernah sekali aku dan saudaraku,Maizan Amin..di hari terakhir ramadhan,kami bersiar-siar di sebuah pasar di mesir,yang bernama HUISEIN..ketika disana,hampir dengan waktu berbuka,baba-baba(bermaksud pakcik dalam panggilan disana.) menjemput aku dan saudara ku untuk berbuka puasa bersama-sama mereka di masjid..aku dan saudaraku turut menyertai mereka.kami dibahagian tempat makan wanita.makanan yang dijamu sangat sederhana.tapi cukup kurasai keberkatannya.kini ku di sapa angin kerinduan mengenangkan kenangan ku sepanjang berada disana.

masa tetap terus berlalu..hari silih berganti..kini kita di 7 ramadhan,sangat ku yakini pasti ada yang sudah busy membuat persiapan syawal..

SYAWAL yang setiap manusia raikan hanya untuk memenuhi nafsu duniawi.dibanjiri dengan fesyen terkini untuk menghiasi diri pada syawal nanti,hingga terlupa aurat yang sewajibnya dijaga rapi.
adakalanya,perasaan pelik mula menyelubungi diriku..kenapa bulan puasa belum mula lagi,tapi raya yang sakan kita persiapi?
mari kita isi kekosongan diri,muhasabah kesilapan diri.moga yang terbaik dapat kita tepati.semoga janji ALLAH pasi kita kecapi..

SEMOGA RAMADHAN KALI INI LEBIH BERERTI....

HAPPY FASTING.DONT LET YOUR "nafsu" WIN!


SALAM RAMADHAN,IKHLAS DARIKU....
siti ibtihal wafa...27.7.12....3.28pm...



0 pendapat:

Post a Comment

THANKS FOR YOUR COMMENT
:-)
MAY ALLAH BLESS US
DO COME AGAIN!

 

✿ MiSs♥WaFa ✿ Copyright © 2009 Designed by Ipietoon Blogger Template In collaboration with fifa
Cake Illustration Copyrighted to Clarice